Határonkívül

Határokon át, földön, vízen, levegőben

Pillanatkép egy magyar általános iskoláról és a "Mentsük meg Tomit" előadásról

2015. április 27. 21:53 - SodalisO

dscn1380.JPG

Előre bocsájtom, elfogult vagyok.Így aztán meg sem próbálok objektív véleményt megfogalmazni. / A mai magyar oktatást kritizálókat pedig udvariasan megkérem,hogy lapozzanak vagy igyanak egy kávét inkább. Ez az írás nem fog nekik tetszeni./

Történik Magyarországon, egy vidéki kisvárosban. Az ok, amiért tollat ragadtam, az egy esemény, amelyen nézőként részt vehettem. Ahol meggyőződhettem arról, hogy a mai kor "vívmányai"  nem tudják felülírni az egyetemes keresztényi értékeket.

Fiam nagykorúvá válása óta, messzire kerültem a magyar oktatási rendszertől.Így aztán nem is kísértem feszült figyelemmel a változásokat. Természetesen a médián keresztül hozzám is eljutottak a hírek. A nagy családomnak köszönhetően gazdagon el vagyunk látva óvodás és iskolás korú gyermekekkel. Rajtuk keresztül most újra lehetőségem van kicsit közelebbről látni, hogy is működik manapság az oktatás "gépezete".

dscn1366.JPG

      Adott egy katolikus általános iskola,amely nem csak bevételgyűjtés céljából elkészített egy produkciót, amit közönség előtt bemutattak.Először felkértek egy írót, hogy írjon egy színpadra vihető dalos-táncos-prózai darabot, ami korunk aktuális kérdéseivel foglalkozik.Amely, családokat, gyermekeket, iskolákat mikro és makro közösségeket is érint.Érdekes kettősség rejlett ebben a darabban. A történet, amiről a darab szól dupla funkcióssá vált, mert a téma egy kihívás és próbatétel,vizsga és analízis a családnak....és ugyanezt jelentette a iskola számára is, létre kellett hozni egy színpadon előadható darabot, mintegy "seregszemlét", az iskola apraja-nagyja részvételével. A darab szerint mindkettő tökéletesen teljesített. A feladat az volt, hogy "Mentsük meg Tomit" /ez a darab címe /. Így is történt.

dscn1367.JPG

 

    A tartalom szerint Tomi szülei válnak. A fiú kétségbeesve keresi a megoldást, mert nem akarja őket "külön" szeretni. Családot akar, egyet, egészet, úgy ahogy addig is volt.A fiú érzelmi válságba kerül, ugyanis őt, mint a család egyik fontos tagját kihagyták a döntésből.Abból, amely végérvényesen megbontja az addig tökéletesnek hitt szeretet, összetartozás és biztonság "intézményét",felismerte, hogy a szeretetét nem tudja porciózni.Súlyos döntést hoz. Akcióba lép és elhatározza, hogy többé nem megy iskolába. Ekkor majd az igazgatónő behívatja a szülőket és a fiút,így Tominak végre lesz lehetősége elmondani mennyire nem ért velük egyet és felszólítja őket, hogy kezdjenek közös párbeszédet a család megmentéséért....... Először a barátai szerették volna megmenteni különböző ötletekkel.Végül a fiú próbatételeken keresztül önmagát mentette meg Tündérországban, ahol a szeretet fáján kellett kigyűjtenie az összes szívet, különböző küldetéseket teljesítve.Mert a szeretet mindig győz. Mert a gyerekek mindig jók. Mert mi felnőttek is jók vagyunk, csak néha nem figyelünk eléggé a jelekre. 

dscn1368.JPG

 

 A színpadi díszleteket, a hátteret a gyerekek által elkészült rajzok adták, hatalmas méretben kivetítve. Láthattunk tündéreket, számokat , betűket, hangszereket, állatokat,sportolókat, harcoló fekete-fehéreket...mindezek betétként, különböző küldetéseket , feladatokat jelentettek Tominak. Az iskola diákjainak pedig egy csodálatos feladatot, az előkészület időszakában. Közös jelmezkészítést, megannyi kedves rajzot, amelyekkel megmutatták nekünk, hogy a számok nem csak számok, a betűk sokkal "többek" is tudnak lenni ha mi is úgy akarjuk.

dscn1386.JPG

     A történet színpadra való feldolgozása, a díszletek, jelmezek,a betétdalok, a koreográfia és a gyerekek játéka,láthatóan óriási befektetett energiát igényelt.A produkción keresztül pedig, mi nézők egy mesteri módon,tökéletesen megalkotott csapatmunkát is láthattunk.Míg néztem az előadást, számtalan gondolat fordult meg a fejemben...pl.hogy ez a kis színdarab messze túllép sok mindenen, mert igaz ,hogy a szereplők nem profi színészek hanem csodálatos gyerekek,és azon kívül, hogy a feladatuk volt "előadni", eljött végre az a várva várt pillanat az életükben, amikor a mesében belül lehetnek, mesét "játszhatnak " a valóságban is ... aztán még az, hogy a darabot nem profi színházi szakemberek vitték színre, hanem fantasztikus pedagógusok....akik, ki tudja hanyadszor, a tanítványaik által Tündérországban "dolgozhattak"....aztán az is eszembe jutott, hogy milyen gyakran halljuk manapság: " Hallottad, válnak X-ék, vagy Y-ék? "- és mi meg sem lepődünk, sietünk tovább a közértbe, a napi vacsoráravalót beszerezni....pedig tudnunk kellene, hogy ez sok-sok Tomit jelent, akiket valahogy, valakiknek meg kellene menteni....Hm...Sokkal több tündér és manó kellene!!!.... Dehát nekünk vannak manóink, tündéreink!!!!! Ma este láthattuk is, hogyan "dolgoznak".

dscn1369.JPG

    Ez az előadás egyenesen rámutat a legfontosabb értékekre.Minden egyes szereplő, a legkisebbtől a legnagyobbig a szemünkbe nézve kérdezi:-Mi lesz a világból,ha nem figyeltek ránk??Néztem az arcokat....a gyerekek átszellemült tekintetében a tiszta játékot és a varázslatot láttam, amit csak ők tudnak , a nézők szemében pedig láttam, hogy elhitték Tündérországot, figyeltem az oldalvonalon feszülten koncentráló pedagógusokat.....és rájöttem, hogy egy nagyon különleges pillanat részese lehettem.

 Itt és most nem egy szimpla iskolai produkciót láttunk, hanem egy csodálatos utazást, ahova egy kiváló közösség által, "meseautóban" ülve mindannyian egészen Tündérországig repülhettünk, 1,5 órán keresztül általuk mind tündérek lehettünk.

Kedves Kertvárosi Katolikus Általános Iskola!Köszönöm ezt a felejthetetlen élményt a gyerekeknek, pedagógusoknak,a tantesület minden tagjának, szülőknek, írónak, segítő családtagoknak.Gratulálok mindenkinek, csodálatosat alkottatok . <3

 

 

/A vágott videó felvételt az előadásról nem linkelem be kivételesen! Jelezzétek légyszi, privátban elküldöm akit érdekel./

 

22 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hataronkivul.blog.hu/api/trackback/id/tr367404042

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rezsöatya 2015.04.28. 01:41:13

En is ismerek egy tundert...

Tenyleg fantasztikus eloadas lehetett, ha ennyire hatott rad!

Egy film ugrott be a temarol, megkeresem es beteszem a linket a filmszobaba.

2015.04.28. 01:55:56

Nem tudok sok mindent hozza tenni mert en ateista vagyok, bar a kulonbozo vallasok ertekeivel azert tudok azonosulni. Pl. a szocialis munka is a kereszteny ertekrendbol nott ki valamikor... Mi is javasoljuk a felek kozotti kommunikaciot, terapiat, mediaciot, mielott bedobjak a felek a torulkozot, bar a vegso dontes az ovek. Nem minden esetben mukodik a mediacio sem, de tenyleg kar, hogy nem probaljak ezt meg tobben. Ha megsem sikerul, akkor legalabb tudjak hogy a kapcsolat menthetetlen...

Felelotlen emberek is vannak, akik gyerekeket csinalnak barmely kapcsolatban, aztan pikk-pakk szetmennek (nem feltetlenul valnak, mert ossze sem hazasodnak). Nekik egesz egyszeruen nem szabadna gyereket hozni a vilagra, nem alkalmasak a szuloi szerepre. Ezt sajnos senki nem mondhatja nekik. Sok gyerek nem tudja hogy ki az apja, mert az csak ugy lelecel, meg a neve se kerul a szuletesi bizonyitvanyra. Aztan az egesz megismetlodik a kovetkezo generacioban, mert a gyerek nem lat peldat arra, hogy milyen egy normalis csalad.

2015.04.28. 02:05:45

Az emberek manapsag kigunyoljak a "szeretetet", az ilyesmit "nyalasnak" tartjak. En nem lennek buszke senkinek a helyeben erre. Normalis embernek szuksege van szeretetre masoktol es arra is szuksege van hogy masokat szeressen. Az is kar hogy sokan nem kepesek a szeretetet kimutatni - es persze gyerekekkel kapcsolatban ez katasztrofalis.

En nagyon sok olyan perlekedo szulokkel talalkozom, akik a gyerekeket allitjak a konfliktusuk kozepebe. Eszmeletlen durva birosagi csatarozasok folynak es amelett mindenfele befeketitesek, kulonbozo taktikak, hogy bantsak a masikat. Extrem pelda erre a lathatas megtagadasa, szexualis/fizikalis bantalmazassal valo ragalmazas vagy a szuloi elidegenites (sajnos egyre tobb no csinalja ezt). Az emberek teljesen kivetkoznek magukbol, a gyerekeik erdekeivel takaroznak kozben oriasi karokat okoznak.

2015.04.28. 02:07:28

@cougarcat: amelett = amellett (ideje hogy vacsorazzak)

2015.04.28. 08:54:41

A magyar oktatási rendszerrel önmagában nem is lenne gond. A probléma az hogy a vezető vagy egyes tanárok alkalmatlansága miatt sok gyerek nem kapja meg a megfelelő színvonalat. Ennek persze rengeteg oka van, pénz, hely, körzet, gyerekanyag, és hangsúlyozom, a vezető. Az iskola olyan lesz mint amit a vezető megkövetel vagy enged. A külföldi agyon dicsért iskolákban is van ám sok gond, éppen tapasztalom, már három ország oktatási rendszerén mentünk keresztül és vannak hiányosságok rendesen. A magyar a negyedik, de azt csak én ismerem, a gyerek nem. Az általam tartott legjobb iskola ahol a gyerekem el tudnám képzelni, az is magyar. De kell a változás minden téren. Megy a gettósodás rendesen és a rosszabb környékeken lassan semmilyen rendszerben nem lehet tanítani. Véleményem szerint minden rendszert lehet jól csinálni ha van hozzá jó tanár. Rajtuk sokkal több múlik mint a rendszeren.

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.04.28. 09:09:36

@cougarcat: Én is ateista vagyok. Így mindig erősen kritikus szemmel és fenntartásokkal közelítek minden ezzel kapcsolatos dologhoz. Anno , iskolás koromban voltak osztálytársaim akik bigott vallásosak voltak. Ennek ellenére nagyon jó barátnők voltunk sokáig.

Ezzel az írással épp azt szerettem volna hangsúlyozni, hogy a keresztény eszmeiség /ha jól kezelik és tanítják/ egyáltalán nem viszi el a gyerekeket rossz irányba, sőt....Olvasok sok blogot, szülők vitáit, kétkedőket...milyen iskolába menjen a gyerek....sokan .nem akarják egyházi által fenntartott iskolába küldeni, mert attól félnek, hogy a gyerekeknek reggeltől estig Istent kell imádni, imaszőnyegre borulva kántálni a nevét és a Bibliát biflázni, szajkózni. Az óvodában, iskolákban pedig papok, apácák rohangálnak le és fel hatalmas feszülettel a kezükben......
Nálunk több gyerek is járt olyan óvodába, ami a beíratkozás után , év közben került egyházi működtetés alá. Semmi változás a gyerek és a család életében nem történt. Legfeljebb annyi, hogy pár aranyos kis verset, mondókát megtanultak és kicsivel többet rajzoltak angyalkát mint más óvodába. :-))
Az étkezések előtt elmondott: "Aki ételt,italt adott annak szíve neve legyen áldott"...mondat sem túl káros vagy személyiség romboló....szerintem...
Sokszor nem értem az embereket..../persze értem/ .:-)
A butaság, a korlátozott agyi befogadóképesség és a tudatlanság két lábon járó képviselői rettenetes konklúziókat szülnek meg és úton útfélen hangoztatják

Itt nálunk teljesen jól kezelik ezeket a dolgokat. Szívesen az arcába tolnám azoknak akik mantrázzák a sok faszságot ezzel kapcsolatban.
Persze tudom, aki hülye , az az is marad.

Ez a kis színdarab egy tanmese volt, nyilván sarkított a témát illetően, hiszen mindannyian tudjuk, hogy a dolgok sokszor nem egyszerűen. De hiszem, hogy nem árt időnként megállni, kiütni a gyerekek kezéből a tabletet és színes ceruzát adni helyette,a szülőknek felállni a TV vagy a számítógép elől és alkalmat teremteni arra, hogy gondolkodjunk együtt és többet figyeljünk egymásra.
Igaziból ez volt a lényeg, és az hogy mi volt a kerettörténet, mibe volt ágyazva , az csak hab volt a tortán.:-))))
Imádtam.

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.04.28. 09:26:24

@Turchi: Igen, ezzel egyetértek. Apám tanár volt, a nővérem is pedagógus. Gyerekkorom óta betekintésem van a magyar oktatásba. Sokszor tényleg tátott szájjal, elképedve látom a sok baromságot....tanároktól, szülőktől egyaránt.
Az van amit írsz. Az oktatási intézményekben a legfontosabb a kinevezett vezető személye, gondolkodásmódja, rátermettsége.../politikától függetlenül, ami tudjuk sajnos nem kikerülhető, de ez más országokban is ugyanígy van/.
A másik legfontosabb dolog amit nem lehet eleget hangoztatni, mert valahogy a szülők szeretik átugrani /néha úgy tűnnek mintha süketek lennének/, hogy ha tetszik ha nem a gyerekük érdekében kötelező együtt működni a pedagógussal. Mert a gyerek jövője mindkét fél kezében van. Gyakran látom, hogy primitívéknél megy az egymásra mutogatás.
Azt is tudom, nyilván minden szülő elfogult. Érthetően az. De sosem értettem, hogy ha valami fekete akkor azt , hogy lehet piros vagy kék. Ha a gyerekem tehetségtelen, vagy csak átlagos képességű, mert egyszerűen az, így született, ezt kapta, ez jutott neki....akkor a szülő ezt , miért nem tudja tudomásul venni és a gyereket és az egész történetet helyre tenni? Miért a tanár lesz a hülye, és alkalmatlan? Miközben csak azt kellene józan fejjel konstatálni, hogy a gyerek ennyit tud , nem képes többre és ennek megfelelően kellene nevelni, képezni, irányítani. De az esetek többségében nem ez történik....hanem Hülye mindenki....és ezt sulykolják a gyerekben is, aki úgy nő fel, hogy mindig más a hülye, ezt viszi magával a felnőtt korba és igy fog gondolkodni a munkahelyén, szűkebb és tágabb környezetében.......pedig csak egy átlagos kisgyerek volt, akit nem jól kezeltek.

A gyerekek elképesztően jól fejleszthetők. Ha a szülők és az iskola megtalálják egymást, akkor lesz tejes a siker szerintem. A szülőknek joguk van megkeresni a gyerek képességeinek, tudásának legmegfelelőbb iskolát.Minden gyerek más, és ehhez kell a szülő, aki a legtökéletesebben ismeri a gyereke értelmi befogadóképességét, tehetségét, érdeklődését, adottságait. Ez a szülő nagy felelőssége. Sokan itt buknak el, mert nem képesek reálisan látni ezeket és utána lesz idióta hülye az egész világ.

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.04.28. 09:36:24

@Turchi: Na és a lényeg lemaradt. Szóval amit ti csináltok a kisráccal, a helyzetetekből kihozható maximum szerintem. Utaznotok kell, külföldön kell élnetek és a gyereknek pedig iskolába kell járni akárhol is vagytok, mert abban a korban van amikor az agyi kapacitás határtalan....tanítani, fejleszteni kell. Nyilvánvalóan a te kisfiad szerencsés, mert pedagógus anyja van, aki ezt a legprofibb módon tudja kezelni. Az amit teszel, valószínűleg a legjobb a gyereknek, egyébként nem érezné magát jól és nem teljesítene jól.
/Te pedagógusként tudod, hogy a gyerekeknél ha valami nem jól csapódik le, azonnal látható pszichés jelei vannak, tanulásban, viselkedésben, életvitelben.../
A te gyereked, boldog, kiegyensúlyozott , jól halad, jól teljesít....Ennyi.A sok sávos autósztrádán valószínűleg mindig a legjobb sávba terelitek be. :-))

rezsöatya 2015.04.28. 10:46:18

@NagyságosSodalisO [eng]: egyhazi gimibe jartam es a ket nagyobb gyermekem is. Nem lettem bigott, sot eltero nezeteim is vannak, talan azert mert gondolkodom. Inkabb a tanitas szinvonalat emelnem ki - csak egy pelda: az egyetemen jelesre szigorlatoztam statikabol, csupan a gimis fizika ismeretevel, olyan szinten tanultuk.

Egy masik oldal: apam tanitott egy iskolaban, amit az egyhaz atvett. Menesztettek a matektanart, mert nem volt vallasos. Nos, ezzel nem ertettem egyet, hisz a matek pont az a tantargy, amihez nem a hit kell...

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.04.28. 11:03:00

@rezsöatya: Ez fordítva is megtörtént anno. Apámnak el van téve a lemezollóval kettévágott pártkönyve, ami soha nem volt az övé, mert bár elkészült ugyan, de csak annyira vette át, hogy azonnal kettétudja vágni. Nem rúgták ki....:-)

2015.04.28. 18:08:25

@Turchi: Amikor en iskolaba jartam, nekem kulonosebb gondom nem volt vele, sot, szerettem oda jarni. Mielott kivandoroltam, az egy dolog ami zavart az a tanarok elismerese, alacsony szinvonalu kompenzacioja. Vasarloertekben nezve itt valszeg tobbszoroset kapjak a tanarok. Osszehasonlitast nem akarnek tenni, mert eloszor is nem ismerem a mostani rendszert kozelrol, masodszor, az egyik orszagban tobb penz jut az oktatasra, mig a masikban meg kevesebb. Ezert mar eleve ertelmetlennek tartom az osszehasonlitast. Az biztos, a magyar tanittatasomnak is betudhato reszben hogy itt sajat magambol ki tudtam hozni azt, amit ki akartam.

___________________________________________

Amugy az oktatas szinvonala itt is allando vita targya. "Vanity marks", "dumbing down", alkalmazkodas a kul. fejlodesi rendellenesegekkel rendelkezo gyerekekhez, vagyis a minoritashoz, vihar a biliben kulonbozo vallasi szokasok miatt - pl. azsiai vallasuak nem helyeslik a Karacsony unnepleset az iskolaban, stb. Itt is vannak egyhazi iskolak - en nem tudok rola hogy rosszak lennenek, es itt sem a vallasi tanittatason van a hangsuly ott, hanem az akademiain. Ezek tobbnyire eleg draga iskolak.... Tortenelmileg az egyhazi iskolaknak egy nagy sara van: a bentlakasos iskolak az oslakossagnak, ahol az indian gyerekeket fizikalisan es szexualisan bantalmaztak a papok es apacak...

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.04.28. 18:58:26

@cougarcat: Hát...csak nyalizni kell... No Comment !
Tökéletesen leírtad, hogy működik az érzelmi intelligencia. Normáliséknál.

Akinek meg nincs, az nem is tudja mi az amilye nincs.
Csak dühös, és haragszik, az egész elb@szott életéért, hogy nem vitte többre és azt hiszi mindenről a világ és a körülmények tehetnek.

Hozzátennék még néhány dolgot , de épp benne vagyok másik 3 írásban.....azt sem tudom, melyik hol folytatódik már.
/Jönnek az emailek is rendesen:-)) /

Latcho Rom 2015.04.28. 19:33:37

@NagyságosSodalisO [eng]: figyi szolda izolda, lenne neked egy harci feladat ha egy percre elfelednéd Ánusz úr analizálását :))

Pécsett most nyilik a Chagall kiállitás, október 31-ig lesz, 187 rajz, lithó..kérünk szépen egy képes beszámolót, please please please

Pusza!

soad1221 2015.05.18. 11:32:53

@NagyságosSodalisO [eng]: ez így egy picit leegyszerűsítő, hogy tehetséges vagy tehetségtelen. Ilyen nincs. A gyerekekkel mindegyikkel más hangot kell megtalálni, ahhoz, hogy a figyelmét felkeltsd, és a mi a legfontosabb, 45 percen keresztül lekösd. És nem szeretnék szapulásba kezdeni, de erre a mai magyar tanárok igen komoly része nem képes, tehát alkalmatlan.
Az egyik probléma a magyar oktatással, csakúgy mint az egészségüggyel, hogy borzasztóan ingadozó a színvonal. vannak a szakmai legnagyobbja, akik világviszonylatban is az élvonalat képviselik, és vannak a teljesen alkalmatlanok.
Ehhez már csak mellékes a pénzhiány, a szervezés hiánya és a többi jól ismert közhely...
Vannak iskolák, ahová gond nélkül engedném be a gyerek, ahol ha a tanár mond nekem valamit, akkor hallgatok rá, együttműködöm, mert tudom, hogy ő bizony ehhez ért, érdemes meghallgatni. És van ahová nem fogom beengedni a gyerekem, mert a testi biztonsága sem garantált...
Ahol voltál, nyilván egy gyerekközpontú tanárikarral működő iskola. Sajnos nem mind ilyen

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.05.18. 14:39:46

Hehe, hát konkrétan nem nagyon sikerült elkerülnöd, amit annyira nem akartál...

" És nem szeretnék szapulásba kezdeni, de erre a mai magyar tanárok igen komoly része nem képes, tehát alkalmatlan."

Nekem ez konkrétan kimeríti az említett fogalmat.
....és nem kevésbé általánosító, mintegy rájuk húztad a nagykendőt, majd mindet letakartad. :-)

Az jut eszembe, hogy az a több ezer jól érettségiző gyerek aki idén májusban végzett és majd felvételt nyer a magyar egyetemekre.....nos gondolom, nem pékek tanították őket.....ha meg a sok szar tanár ezt tudja produkálni, akkor mi lenne a végső konklúzió a jó tanárok után? Nem egyetemre nyernének felvételt hanem a Fehér Házba, vagy a Nasa központba?

Ne viccelj. :-)))

És persze, hogy nem mind ilyen, de visszafelé is igaz hidd el, nem mind szar...sőt sokkal kevesebb a szar, csak hát a kiragadott negatív példákat divatosabb kihangsúlyozni, mint objektivitásra törekedni.

...nem hiszem, hogy én és a családom gyerek tagjai valamint családom pedagógus tagjai különlegesen Szerencsés Dánielek lennénk.

soad1221 2015.05.18. 15:28:31

igen, a kezdeni szó helyett az belemerülni jobb lett volna.. :)

igen általánosító, mint minden téma, amiről egy blog kommentjében lehet beszélgetni, kvázi "kocsmai beszélgetés" szintjén... nem disszertáció :)

És bizony én így gondolom, és ezek tapasztalatok alapján alakult gondolatok.
Nekem is van tanár ismerősöm, rokonom. Álszent lenne azt mondanom, hogy ők kivételek, nem azok. egyetlen ilyen rokon van, aki kivétel, ő alkalmas pedagógusnak. feltétel nélkül.. (ja és ezt megmondom a szemükbe is, nekem ez nem okoz gondot. )Nem csak ilyen tapasztalatom van, én is végigjártam magam, és még szerencsés voltam, olyan helyen éltem és tanultam, ahol az arányok messze jobbak az átlagnál, de még ott is látható...
Nyilván nem igaz ez mindenhol és mindenkire, amit én láttam, ott az arányok kb így néznek ki: 20-30% az aki erre termett, minden elismerés az övék. további 20-30% az aki fejleszthető, fejlődőképes -még lehetnek jó tanárok... a többit max kertészetbe vagy ásványok közé engedném, de semmiképp nem gyerekek közé..

Általánosítok, tudom... A probléma ott van, hogy egy intézményben, ha a jó tanárok jelentős többségben vannak, akkor az az intézmény elsőrangú, az ott végzett tanulók komoly teljesítményre is képesek lesznek... Itt lehet 1-1 rossz tanár, de egészen egyszerűen azok kihullanak, helyükre jobb esetben jók kerülnek, de legalábbis jobbak.
Ahol pedig eleve siralmas a tanári kar, ott sajnos a végzett tanulók komolyabb része kallódni fog, már "csak" a szülőkre vannak utalva...

Amit a továbbtanulásról írsz.. igen be lehet kerülni, kitűnő, meg kevésbé kitűnő bizonyítvánnyal.
"hogy az a több ezer jól érettségiző gyerek aki idén májusban végzett és majd felvételt nyer a magyar egyetemekre..."
Nos, én azt a sok híres magyar főiskolát és egyetemet sajnos másképpen látom... sajnos még az 5 legjobb képzést nyújtó iskola sincs a világ élvonalában.. Semmelweis Egyetemet kivétel, őket gondolatban kiveszem ebből.
Az a bizonyos híres magyar oktatás, még az 1920-as évek oktatása és a Nobel-díjasok számának köszönheti máig élő legendáját.
Ehelyett a valóságban az iskolákból egy pár hétig élő lexikon kerül ki, az a tudás rövid idő alatt eltűnik, és a valóságban a pályakezdő még szinte semmit nem tud. Fontos megjegyeznem, hogy az a réteg, aki tanulni akar, az tud. Az a tanuló, aki érdeklődik, képzi magát, annak megvan a lehetősége, ez mindenképpen erény. Csak a probléma ott van, hogy gyakorlatilag az óvodától kezdve arra tanítjuk a gyerekeket, hogy mit és hogyan nem lehet. (és most nyilvánvalóan nem arra gondolok, hogy a másikba nem szabad beleszúrni a villát evés közben).

Nem szeretnék megsérteni senkit, mindenki aki ezen a pályán van nézzen magába, aztán pedig nézzen szét, és aztán a végén nézze meg az eredményt is... A felvételt nyertek száma pedig éppúgy ennek az önámításnak a része. Én mérnök vagyok, a mérnöki képzésben a frissen érettségizett és felvételt nyert elsőéves hallgató nem tudott megoldani egy olyan bonyolult egyenletet, hogy mennyi x2/x. Én magam hallottam. Velem együtt mérnökként végzett (hogy 2-esel épphogy átrugdosva, mindegy..)
Ugyanebben a mérnöki képzésben 3-ad éven másoknak a hatványok szorzása problémát okozott...

Már nem emlékszem pontosan, azt hiszem általános iskolai tananyag. Érettségizett. felvételt nyert. és diplomázott... Ennyit ér az én diplomám is.
Borzalmasan hosszan tudnám a példákat sorolni arról, hogy hol milyen szinten gyenge az oktatás... És tudod, az a 20-30%, aki erre szentelte az életét vagy elhagyja a pályát (és/vagy országot), vagy nyugdíj előtt áll, és már nem cselekszik, és csak egy nagyon kis része az aki küzd..

Nos most már el is mélyedtem benne, így az a mondatom érvényét is vesztette:)
És nem, nem akarom semmilyen más országhoz hasonlítani, és nem azt sem mondom, hogy szar az egész - csak azt, hogy rettenetesen ingadozó, és az a szuper magyar oktatás egy legenda..

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.05.18. 15:51:36

@soad1221: Váváváárjál...én sosem mondtam sehol , hogy a magyar oktatás szuper.
De nem értem azt sem, hogy a magyar egyetemek színvonalát miért várod a világ élvonalába?
Magyarország egy kis ország ! Tényleg reális lenne szerinted ha ott lenne a Sorbonne és Cambridge, Eton mezőnyében ? Túlzónak gondolom az elvárásaidat és irreálisnak.
Most néztem meg a 10 legjobb európai egyetem listáját.
Kivétel nélkül Ny-E-i gazdasági vezető országok, UK, Németország, Belgium, Francia, Svájc,Skócia.

Hogy kerülnénk mi ide ? Még a bennünket megelőző és rohamléptekben fejlődő Lengyelo. és társai sem tudnak felzárkózni. Az okokat ugye ne írjam le ?

Nem lehet hasonlitgatni.

Futóversenyen azokat engedi egy vonalból, azonos kategóriából indulni, akiknek egyformán megvan mind a két lába. :-))))

soad1221 2015.05.18. 16:08:04

@NagyságosSodalisO [eng]: nem gondolom, hogy túlzó... a cél mindenképpen ez kell, hogy legyen. Az oktatás jellemzően nem csak gazdasági kérdés. Az oktatással az a baj, hogy minden elköltött forint egy olyan befektetés, ami 25-30 év múlva fogja csak elkezdeni kiadni magából, azt az emberállományt, ami majd a hasznot jelenti... na erre a jelenben nem igen hajlandó sok ország, miközben vannak más gondok is... az meg, hogy az egyébként elköltött forintok mire is mennek... hát sajnos nem ellenőrzik komolyan

Én megfordítom: az az ország lesz 30-50 év múlva gazdasági szempontból meghatározó ország, aki az oktatásra fordítja a legtöbb pénzt és energiát. Hiszen ő fogja képezni a legjobb szakembereket, oda fog menni majd nagyon-nagyon sok befektető a sok-sok pénzével...
Jó példa erre a SOTE: miért pont ez a gazdasági szempontból jelentéktelen ország képes a világon az egyik legkomolyabb orvosi képzést nyújtani?
süti beállítások módosítása