Határonkívül

Határokon át, földön, vízen, levegőben

Túlélni, megélni az országváltást, mikor jön a kulturális sokk?

2015. február 09. 11:42 - határonkivül

Folytassuk a tegnapi témát és nézzük meg mi a megoldás kulcsa.

homesick_cartoon.png

 

Bár egyes elképzelések szerint az internet korában egy országváltás korántsem jelent akkora traumát, mint régebben, hiszen a távolság ellenére a kapcsolattartás akár napi szinten megoldható az otthoniakkal és a külföldre készülő jó előre tájékozódhat a befogadó ország legapróbb jellegzetességeiről is, napjainkban sem szabad leértékelni a nemzetközi migráció egyénre gyakorolt pszichés hatásait.

Tekintve, hogy az országváltás során hátrahagyott fizikai környezet, anyanyelv, kultúra, hiedelem- és értékrendszer az otthon maradt családtagok, rokonok és barátok alkotta társas rendszerrel együtt a külföldre költöző múltjának kiemelkedően fontos részét képezik és igy identitásához szervesen kapcsolódnak, sok kutató a migrációt a teljes személyiséget igénybe vevő krizisnek tartja, amellyel a megküzdés egy egész életen átivelő életprogram lehet. Ha ehhez hozzátesszük, hogy a külföldi léttel járó nehézségek esetenként bizonyos addikciókra (alkohol-, drog-, internet- vagy társfüggőség) hajlamosithatnak és meglehetősen komplex problémákat hozhatnak felszinre, amik az otthoni környezetben esetleg rejtve maradtak volna, igen lényeges, hogy az idegen kultúrába való beilleszkedés minél zökkenőmentesebben történjen.

A honvággyal és a kulturális sokkal való megküzdés tulajdonképpen már a tényleges költözés előtt megkezdődhet. Mivel a legtöbben nem egyik pillanatról a másikra döntenek úgy, hogy elhagyják hazájukat, az országváltással szükségszerűen együtt járó bizonytalanság csökkentésére a legkézenfekvőbb módszer a célország alapvető jellegzetességeinek feltérképezése még a kiutazás előtt. Természetesen a „lakva ismerszik meg a másik” szabály itt is érvényes és biztosra vehető, hogy a legtájékozottabb bevándorlót is érik majd meglepetések az új hazájában, de a célországra való tudatos ráhangolódás mindenképpen enyhitheti a változásokkal járó szorongást. 

Black és Mendenhall (1991) modellje négy szakaszra bontja a külföldön élés élményét: nászutas-, kulturális sokk-, alkalmazkodás- és mester szakasz (ld. 1. ábra). A modell a letelepedést követő időszaktól indul, attól a ponttól, amikor már minden országváltással kapcsolatos hivatalos kérdés megoldódott. Mivel azonban a letelepedés is érzékenyen érinti a külföldön élő emberek lelki békéjét, röviden kitérek ennek a szakasznak a kihívásaira is, mielőtt belekezdenék a modell szerinti szakaszok és az egyensúly taglalásába. 

Szűcs Nóra.jpg

Letelepedés

A külföldre költözés első napjaiban több bürokratikus problémát is meg kell oldania az újonnan letelepülőnek. Ilyen feladat például a lakáskeresés és otthonteremtés, a hivatalos szervekhez való bejelentkezés, vagy a lakókörnyezet megismerése. Ezeknek a feladatoknak az intézése általában viszonylag rövid ideig tart, viszont a sürgősségük és a külföldi ország hivatali rendszerében való járatlanság miatt nagy stresszt jelent az emberek számára. Tapasztalataim szerint a külföldön élők az első napokban és hetekben annyira időnyomás alatt érzik magukat, hogy sajnos még a stressz feloldásában és én-időteremtésben megoldást jelentő alapos önelemzést is elutasítják. Ezzel kapcsolatban mindig eszembe jut Ferenc József császár, akinek a komornyikja egy reggel a következőképp szabadkozott az udvari orvosnak: „Őcsászári felsége elnézést kér, de le kell mondania a mai vizitet, ugyanis gyengélkedik ma reggel.”

Nászutas szakasz

Szerencsére ezt az igen stresszes időszakot egy kellemesebb nászutas szakasz követi.  Természetesen nem véletlen ennek a szakasznak az elnevezése. Ebben az általában három-hat hónapban ugyanis teljes mértékben rózsaszín szemüvegen keresztül látják az emberek a külföldi országot. Emlékeznek arra, milyen érzelmek szoktak Önökben kavarogni egy párkapcsolat elején? Vagy egy tengerparti nyaralás első napján? Pontosan ilyen állapotban élik meg a külföldön élők is az idegen országot kezdetben. Izgalmasnak találnak mindent, ami más, mint az otthon megszokott; nem győznek betelni a sok újdonsággal, boldogan fedezik fel az ismeretlen kis utcákat, a sok kulturális látnivalót; élvezik, hogy mindig új emberrel ismerkednek meg, és végre kiszakadtak az otthoni, megszokott közegből. A külföldön élő emberek lelki egyensúlya ilyenkor is felborul, csak épp a pozitív érzelmek javára. 

A nászutas szakasz azonban nemcsak a lelki béke szempontjából jelent kihívást, de hovatartozásukat illetően is eltolódik ilyenkor az egyensúly, méghozzá a régi otthontól az új ország felé. A frissen külföldre érkezett embereket gyakran annyira lefoglalják az aktuális kérdések és élmények, hogy hajlamosak elfeledkezni régi kapcsolataikról, ami viszont hosszú távon a gyökereik elvesztéséhez vezethet. 

Kulturális sokk

A modell szerint a külföldön élő emberek hozzáállásában a kiköltözés után kb. fél évvel egy „szemüveg-csere” történik: a rózsaszínt a régi otthon kapja meg, míg a feketét az új ország. Így egyensúlyról továbbra sem beszélhetünk, inkább a másik véglet megtapasztalásáról, amit a modell kulturális sokknak nevezett el. Adler (1975) szerint ez a sokk természetes érzelmi reakció, ami annak köszönhető, hogy a saját kultúránkban tanult viselkedések már nem jelentenek megoldást az új ország kultúrájában, viszont még nem telt el annyi idő, hogy megtanulhattuk volna, mikor milyen viselkedés a megfelelő az adott országban. A külföldön élő emberek ilyenkor gyakran tanácstalannak és bizonytalannak érzik magukat. Előfordul, hogy félelemről, gyakori haragról, könnyű irritálhatóságról vagy depresszióról panaszkodnak, esetleg becsapva vagy kiközösítve érzik magukat (Ward et al., 2001). Sokan ilyenkor inkább a négy fal között maradnak, és szabadidejüket a családjukkal, otthoni barátaikkal való beszélgetéssel töltik, hiszen azt a világot legalább jól ismerik, biztonságban érzik magukat. 

Alkalmazkodás

Az aktív egyensúlykeresés szakasza a kulturális alkalmazkodási fázisban kezdődik el. Ebben a fázisban a külföldön élő emberek lelki egyensúlya már nagyjából helyrebillent, megkezdődik az ideális egyensúly keresése a régi és az új ország között. Ez az az időszak, amikor a külföldön élők megtanulnak mindkét országban élni, rugalmasan alkalmazkodni a kulturális különbségekhez, és kialakítják saját megoldásaikat a két ország közötti váltásra. Tipikus kérdések, amelyek ilyenkor felmerülnek:

• hol az otthon?

• hová tartozom?

• mi az identitásom?

E kérdések megválaszolásával nő önismeretük, fejlődik személyiségük.  Schneider és Asakawa (1995) kutatása szerint négy területen mutatható ki leginkább személyiségfejlődés külföldön: önállóság és függetlenség terén, önbizalommal kapcsolatban, személyes határvonalak meghúzása és megtartása vonatkozásában, valamint az intim kapcsolatteremtésben. .

strategy-icon.jpg 

Mester szintű kulturális alkalmazkodás

Az interkulturális alkalmazkodás modellje szerint a folyamat utolsó szakaszában a külföldön élő emberek megtanulják mester szinten menedzselni életüket a két kultúra között, és lassan stabilizálódik helyzetük. Ebbe a szakaszba lépve kialakul új identitásuk, megtalálják helyüket az új környezetben, és ezt közvetíteni is tudják mások felé. Nagyon fontos ugyanis a harmónia szempontjából, hogy a változást, ami külföld hatására végbement az emberekben, az otthon maradtak is valamilyen szinten legitimizálják. Sok ember számára például konfliktust és stresszt jelentett a hazalátogatás, mert nehéz volt bekapcsolódniuk az otthoni szeretteikkel folytatott beszélgetésbe, kívülállónak érezték magukat, akiket nem ért meg a családjuk, ugyanakkor ők maguk sem tudják mire vélni az otthon végbement változásokat. Ilyen esetekben megoldást jelenthet, ha a külföldön élő ember megtanulja, hogyan tud „mássága” ellenére is intim kapcsolatot kialakítani a környezetével.

Összességében tehát láthatjuk, hogy a külföldön élés számos kihívást tartogat az egyensúly megtartása szempontjából, amelyek a legtöbb esetben a lelki békével és identitással kapcsolatos egyensúlyi kérdéseket feszegetik.

 

26 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hataronkivul.blog.hu/api/trackback/id/tr567154603

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2015.02.09. 17:58:52

Ez az egyik legjobb cikk, amit a kultursokkrol olvastam. Remelem mindenki erti, hogy itt egy altalanos jelensegrol van szo es nem arrol, hogy minden egyes embernek pont igy kell ezt megelni. Pl. ha a gyereknevelesrol irna egy cikket valaki, az sem lehetne ervenyes minden egyes gyerekre. De valamennyire megis lehet altalanositani. Az ilyen cikkek nem azert vannak hogy lehuzzak a kivandorlokat, vagy hogy befeketitsek boldog napjaikat, esetleg azt sugalljak, hogy rosszul dontottek, meg hogy "luzerek" :) .... hanem arra, hogyha valaki nem erti, hogy az igeret foldjen elve miert nem erzi magat jol, rajohessen, hogy ez nem termeszetellenes dolog es nem ordogtol valo.

Europai viszonylatban nem tudok hozzaszolni de hogy Eszak-Amerikaban nagyobb a valoszinusege a kultursokknak, az biztos. Teljesen mas kultura, szokasok, mentalitas. Aztan vagy megszoksz, vagy megszoksz (o mint Odon). :)

Kanadaban az allam szponzoralja a kulonbozo nemzetisegi hazakat es kozepes, nagyobb varosokban multikulturalis tarsasagokat, hogy segitse egyreszt a bevandorlok kulturajanak megorzeset (elobbi), es segitse a beilleszkedest, nyelvtanulast, munkakeresest, baratkozast (utobbi). Majd egyszer irok a multikulti tarsasagokrol es azok elonyeirol egy posztot.

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.02.09. 18:11:29

@cougarcat: Nekem most az jutott eszembe, hogy ugyanígy gondolkodom erről mint te. Eszembe is jutott egy hasonlat. Nézzük pl. a felnőtté válás folyamatát.Ahány gyerek van a világon, mind más személyiség, egyéniség, más családban, különböző szülők mellett, más körülmények között. Egy azonos minden gyermek életében. Fel kell és fel fog nőni. Az hogy milyen történéseken egy keresztül, teljesen változó. Történnek majd tipikusan azonos dolgok, el fog esni, kitörik a foga biciklizés közben, lemegy a térdéről a bőr, egyest kap az iskolában, vagy kitűnő lesz. Érdekes módon egyik sem éli meg ugyanúgy ezeket. Pontosan emiatt más emlékeik is lesznek. Amire az egyik majd később felnőtt korában csak nevetve legyint, arra a másik fájóan emlékszik vissza, és azt mondja, csúnyán megütöttem magam, sosem fogom elfelejteni.
Ilyenek a tapasztalataink is külföldi élettel kapcsolatosan.
Én abszolút elfogadom, ha valakinek kimaradnak a nehéz, szomorú lelki periódusok és játszi könnyedséggel veszi az akadályokat. Teljesen elfogadom és kivételesen szerencsésnek gondolom. Nyilván neki sokkal könnyebb és ez jó. De épp ezért nem is minősítem.....Nem fogom azt mondani, hogy ...ilyen...meg olyan...mert...az én szememben ez gáz..vagy nem igaz...Nem mondok ilyet, elfogadom ....de ennek visszafelé is működnie kellene....Érthetetlen az emberek zsigerből jövő minősítése ....De , evvan....ez már egy ilyen világ....
Viszont és nagyon örülök, hogy veletek érdemben lehet erről beszélgetni, jó társaságban, színvonalas véleménycserében , hasznos dolgokról olvasni....Szeretem! :-D

2015.02.09. 18:40:45

@NagyságosSodalisO [eng]: En is orulok annak ha valaki pozitivan eli at a dolgokat, es jo ilyen velemenyeket is olvasni. Es alapjaban veve a szemelyes "uzenetem" is az lenne, hogy a rossz idok is elmulnak, idovel toleralhatoak, vagy legrosszabb esetben valtasz. De ugy nem tud senki megbekelni a gondjaival, ha a kornyezete elutasitja, vadolja, hulyenek nezi, stb. :) Kepzeld el, ha valaki elmenne cicologushoz, aztan a problemaja taglalasa utan az kozolne vele terapia gyanant hogy "maga egy picsogos, depis luzer - azonnal hagyja abba!". :)) Es erdekes, a legtobb embernek nem is kell mas, csak megerto fulek, egy kis empatia - maris jobban erzik magukat. Vagy az hogy tudjak, nincsenek egyedul, esetleg hogy nem "lelki betegek", csak elerte oket egy bizonyos folyamat.

______________________

Nalam a kultursokk negativ hatasa leginkabb a jelenlegi munkahelyemen jelent meg. Itt kerultem eloszor olyan helyzetbe, ahol komfortzonambol teljesen kibillentve, egyeduli bevandorloketn kezdtem el mukodni egy nagy, burokratikus szervezetben, ahol mindenki mashogy gondolkozik mint en. Igen, egyszeruen mas a logikajuk (illetve inkabb erzelmi donteseket hoznak), ami miatt pl. az en otleteim a hatterbe szorultak. Egy darabig hadakoztam ez ellen, de aztan ra kellett jonnom, hogy ez mar ilyen, nem fognak miattam megvaltozni, ok vannak tobbsegben, nincs okuk ra. Igy aztan becsuktam az irodam mogott az ajtot, a munkamat a sajat logikam alapjan szervezem meg, a klienseimnek "sajat magambol adok", vagyis az en europai, magyar kulturambol, amit aszerint igazitok, hogy mennyire vagyok ezzel sikeres. A csoport gyuleseken meg beinditom a bologato, mosolygo automata pilotat, nem eroltetem meg magam. :) A csopvez. tudja hogy igy van, es o ertekeli is a munkamat. :) Sot egyszer o mondta nekem negyszemkozt, hogy remenytelen a tobbiekkel elfogadtatni a nezeteimet. :) Valoban, egy vilag valaszt el minket szocializacios alapon: nemcsak a Kanada-Mo., Eszak-Amerika - Europa kulonbseg, hanem pl. az hogy en nagyvarosi vagyok, ok meg kisvarosiak. Amikor kisebbsegben vagy akkor kenytelen vagy a tobbseghez alkalmazkodni...

határonkivül · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.02.09. 19:01:22

@cougarcat: Hm, érdekes ez a munkahelyi dolgod. Feltételezem, jó sok napig volt kis gyomorgörcs, meg szorongás, addíg, míg el tudtad dönteni, milyen stratégiát válassz.
Az alkalmazkodás és az elfogadás volt a kulcs azt hiszem, de úgy, hogy közben nem adtad fel önmagad és a saját munkakörödön belül szépen beépítetted a saját tudásod és stílusod. Profi módon megoldottad. Gratu. :-D

the.man · http://rivercottagenyomaban.blogspot.com/ 2015.02.09. 19:11:51

Nálam szerencsére a kultúrsokk kimaradt, meló mellett nem sok időm maradt rá. Rögtön a magas szintű alkalmazkodás jött helyette. Mondhatni szerencsés voltam. Viszont ismertem olyat is (nem is keveset) akiknek nem volt nászutas rész hanem minden mindig szar volt. Évek alatt sem volta képesek alkalmazkodni egy kicsit sem. Ezért aztán folyton szenvedtek.

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.02.09. 19:40:48

@the.man: Hát igen, feljebb pont erről is beszéltünk. Az egyik legfontosabb kulcstényező az emberek alkalmazkodó képessége, tolerancia szintje, esetleg , megkockáztatom, átmeneti jelleggel fentáló " nem ideális" élet-és munkakörülmények között ki meddig bírja, hogy van fejben felvértezve.....Nagyon különböző....
Én hallottam sok sztorit....és tudom, hogy voltak köztük olyanok, akik otthonról normális, minőségi / nem luxus/ körülményekből jöttek ki , és kint meg belecsöppentek a klasszikus kezdetbe..lakótársak, közös budi, megzabált kaják esete, munkahelyi átverés, nincs szerződés, a pénz fogy, és teljes mélyrepülés......hát , megértem ha nehezebben élik meg és azt mondják: "Ez azért kurva gáz"..
Aztán a másik, aki nyomorból, putriból, koszpiszokból, éhezésből, elképesztően rossz embertelen életből menekült, nekik egy minőségi emelkedés a mosogatómelóból az 1200 font, a fűtött szoba , a fürdőszoba stb...
Azt hiszem minden nézőpont kérdése, nem lehet és nem érdemes hasonlítgatni, mert nem tudjuk az okot...mi van a háttérben...Sokszor pedig pont ott rejlik a válasz, a magyarázat

2015.02.09. 19:44:38

@határonkivül: Koszi, ez a gyermekvedelem munka amugy is olyan, ami jobban megviseli az embereket, meg a helyieket is. Ha nagyon elfogadhatatlan lett volna a helyzet, akkor valtanom kellett volna. Visszanezve elkepzelem, hogy hanyszor gondoltak rolam, hogy "milyen arrogans ez a magyar". Kozben meg en csak a sajat mentalitasomat nyomtam. :) Es idovel atveszek valamit az ittenibol is, de ezzel egyutt sohasem leszek teljesen olyan, mint ok. Miert is kene? Viszont a idovel a bosszankodast is megunja az ember, szoval ez osztokelt az alkalmazkodasra.

@the.man: Nem ismerlek, de elkepzelem hogy fiatalabb generacio vagy (en 51) es talan mar Mo-n hozzaszoktal olyan szituaciokhoz, ahol mas kulturakkal kellett szembesulni, esetleg egy multinal. De ez csak spekulacio, konnyen lehet hogy hulyesegeket gondolok. :) Vagyis azt probalom ebbol kihozni, hogy 90 utan megnyiltak a hatarok, fokozatosabban nyitottabb lett Mo.,mig en pl. meg egy "zart" orszagbol keveredtem ide ki.

határonkivül · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.02.09. 20:04:21

@cougarcat: Igen, a gyermekvédelem egy nagyon speciális munka vagyis inkább hivatásnak nevezném. Hatalmas empatikus képesség kell hozzá, óriási pszichológiai rutin és egy teljesen tökéletesre /egészségesre"/ sikerült szocializáció kell annak aki ezzel akar foglalkozni.
Fárasztó és nehéz, mert nem könnyű egy-egy szituációban kívül állónak maradni, hogy józan fejjel tudjon az ember döntés hozni, vagy segíteni.Van amikor az érzelmi részt ki kell kapcsolni és a racionális gondolkodást pedig bekapcsolni.

the.man · http://rivercottagenyomaban.blogspot.com/ 2015.02.09. 21:09:37

@cougarcat: harmincan túl, nem egyáltalán nem szoktam otthon az ilyenhez, de az első naptól kezdve olyan helyen dolgoztam ahol négy kontinensről jöttek az emberek

@NagyságosSodalisO [eng]: tény hogy könnyedebben úszom az árral mint mások. Mondjuk az is igaz, hogy én akarok úszni nem csak lebegni mint az a bizonyos.

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.02.09. 21:12:16

@the.man: hehe, ok, értem mire gondolsz! :-))A jobbik verziót választod! :-DD

2015.02.09. 21:22:54

@the.man: Ertem, koszi.

"olyan helyen dolgoztam ahol négy kontinensről jöttek az emberek"

Mindig ugy kepzeltem el, hogy nagyobb kanadai varosokban, ahol hasonloan neznek ki a munkahelyek, nagyon sok bevandorloval, talan konnyebb mert sok ember evez egy csonakban. De amikor en vagyok az egyeduli "mas", az eleinte enyhen szolva fura. Aztan kesobb fordulhat a dolog, pl. ma mar inkabb "egyedi"-nek erzem magam, mint kivulallonak. Illetve az ember rajon hogy a kivulallosag erzete csak belole fakad, nem igazan a kornyezetbol. Tulajdonkeppen a kollegaimat totalisan hidegen hagyja, hogy en honnan jottem - azon tul hogy tudjunk egymassal dolgozni, ez nem tema. Ujoncok neha azt hiszik hogy quebec-i francia vagyok, azert van akcentusom. Es van hogy nem javitom ki oket. De az is elofordul hogy tiltakozom ha kanadainak gondolnak. :) (attol fuggoen hogy van-e kedvem a tortenetem elmeselni - munka soran sokszor nincs)

Kozben nezem a blogodon hogy szeretsz kerteszkedni. Mar en is nagyon varom a szezont, tulajdonkeppen mar lehetne gyomlalni. :)

the.man · http://rivercottagenyomaban.blogspot.com/ 2015.02.10. 00:46:22

@NagyságosSodalisO [eng]: igyekeztem.

@cougarcat: engem is néztek már franciának, hol most dolgozom rajtam kívül egy fél kanadai srác az össz külföldi. senkit nem érdekel ez a dolog én meg még örülök is neki.

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2015.02.10. 06:16:32

hat errol hogy maradtam le mar megint???!

en rogton az elso percben kulturalis sokkba kerultem itt :D annyira hogy 1 het utan mar elmentem volna innen :D:D

najoo, ez nem igaz, a munka lefoglalt, igy igazabol nem is erdekel mar a putri korulottem, csak akkor gaz amikor valamit inteznem kell

ha a megszokott helyeimen mozgok, akkor mar elvagyok ... de azert szamolom mar azt a 3 hetet :)

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.02.10. 06:35:53

@DavidT:hááát azéé mert nem figyeltél!!

Érdekes, hogy mielőtt az ember elindul, próbál felkészülni. Olvas, rákeres, képeket néz, tájékozódik....de hiába...utána jön a sokkk', hogy jesszaszmariasz miiii eez itt ????

A ti generációtoknak szerintem némileg előnyt jelent/ visszaemlékezvén a saját ifjú titán koromra/, hogy sokkal lazábbak vagytok, sok esetben az ilyen-olyan körülményeket könyedébben bevállaljátok, nem számít az alvás, kaja , utazás, lóháton, bringán vagy épp gyalog , stoppal, egy hátizsákkal......szóval kevésbé vagytok konformisták mint pl egy idősebb ember , akinek fajsúlyosabbak a kényelmi szempontok.....Gondolom nekünk ez duplán tud nehezíteni....Tudod, ágyban, párnák közt!!! :-)))

Amúgy, az egyik legjobb dolog a visszaszámlálás.....azt nagyon imádom! :-)

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2015.02.10. 06:47:06

@NagyságosSodalisO [eng]: igeen, de a munka miatt nem tudtam figyelni naa :)

igen, mert kepen latni es megelni ket kulonbozo dolog! es ezt foleg a ket europan kivuli utamon tapasztaltam meg (na tudod, nem ausztraliaba vagy amerikaba mentem)

lehet ... mondjuk en szemely szerint nem vagyok laza sajnos ... mondhatni kocka vagyok ilyen ertelemben :D valoszinu ezert sem tetszik ugye India

mert nem tudom atelni ennek a "szellemet" mint sok mas fiatal hatizsakos utazo vagy akar diak itt az irodaban

gondolhatod hogy mostt en is nagyon imadom a visszaszamlalast :D:D

ma megyek elvileg az eskuvore elvileg ... ha nem lesz gaz es nem kell ot thagynom az egezet, akkor elvileg keszulok majd beszamoloval :)

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.02.10. 07:05:28

@DavidT: "....geen, de a munka miatt nem tudtam figyelni naa :).."

hááát, tudod, nem illik még a te korodban munkának nevezni azt a kis karcsú, fekete hajút akinek piros pötty van a homlokán....:-DDDDD /csakviccvót/

Igaziból..érdekes, csak csapongok...pl. itt vagy te. Fiatal srác, jössz-mész a nagyvilágban, felfedezel, kihasználod a nyelvi szabadság határait, ..mi marad majd ? Képek, élmények, sok-sok emlék, / amik lehet most egész mást jelentenek frissen/....de minden megszépül majd, lesz mit mesélned a gyerekeidnek / akik majd ámulattal néznek fel rád/ meghitt estéken majd előveszed a fényképeket és mesélsz mesélsz és majd nevetsz....sokat..:-D

Hiszem , hogy mindennek oka van, a dolgok nem véletlenül történnek velünk...és valahogy jó is van ez így...még akkor is ha épp az aktuális jelen kicsit rázósabb, döcögősebb......

Esküvő? Csinálj jó sok képet és majd muti! :-DDD

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2015.02.10. 07:20:31

@NagyságosSodalisO [eng]: :D:D

jajj jajj, na ahhoz sem vagyok eleg rugalmas :D

hat remelem hogy igazad van es hogy nem csak a semmiert eltem le itt ezt a felevet (itt most nem valami fekete hajura gondolok :P )

igen igen, mindenkeppen .. de ha rolam akarnak csak fotozkodni, mert van egy ilzen felmem is, bevallom, akkor az elso percben eljovok

es ugyan nem lesz ott alkohol, ezert be is keszitettem magamnak egy kis whiskey ... es meg sikerult is a metrora felcsempesznem ... mondjuk ez tenyleg ket felesnyi csak ... (elvileg itt a metron nem lehet alkoholt szallitani)

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.02.10. 07:37:52

@DavidT: hehe na jó van akkor legyen szőke vagy vörös....:-)))

Amúgy tök ügyes vagy,még szép, hogy viszel valamit, pia nélkül lagzi?? Hát elmehetnek a jó b@s p@a.....az meg milyen már....:-))))))

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2015.02.10. 07:44:42

@NagyságosSodalisO [eng]: :D:D

ja, valami skanidnav lehetoleg :D

tudtam hogy te meg fogod erteni ... ugye hogy milyen buli az alkohol nelkul???! vagy lehet hogy ez muszlim eskuvo lesz ... na majd kiderul

es az hagyjan, de remelem hogy nem lesz "kotelezo" enni, mert valahogy vega indiai kajara nem vagyom annyira ... azt is tudod :D

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.02.10. 07:53:03

@DavidT: húú tényleg..eszembe se jutott ..a KAJA, bakker:-))

NEHOGY egyél!!! Semmit.....jaj..pedig nehéz lesz elsumákolni....
szedjél tányérba és mielőtt beleennél ..szólj, hogy pill...és menj odébb sietve, egyenesen egy kukáig ahol nem látnak és dobd ki..(viszont éhen nem lehetsz, vigyél kaját is zacskóban).....
pfúú belegondoltam....degáááz:-DDDDDDDDD

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2015.02.10. 07:57:13

@NagyságosSodalisO [eng]: :D:D

jaaa, ez jo otlet!!! pedig eselyes hogy akarnak majd etetni ... odebb sunnyogok majd a kajaval azt kuka :D es ha mar odebb sunnyogtam akkor egy korty whiskey is lecsuszhat :D

ebedelek amugy majd eleget ... este mar nem szoktam amugy sem enni

rezsöatya 2015.02.10. 08:43:37

@DavidT: ez jo! Eskuvore mégy es viszed a dugi piát...! Esetleg meg utkozben beszaladhatsz egy mekibe "europai" kajat enni...! :-)))

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2015.02.10. 08:47:41

@rezsöatya: jaja :D

vagy lehet hogy mire odaerek mar elfogy a dugi pia, de legalabb megfelelo hangulatba kerulok a kezdesre :D

rezsöatya 2015.02.10. 09:10:07

@DavidT: jol van, azert annyira ne tepj be, nehogy teged adjanak az arahoz...! :-)
Meg ha az ara esetleg el is menne(?), de aztan jon vele a familia!!!

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2015.02.10. 09:23:02

@rezsöatya: na ne felj, annyira azert nem tudok betepni! :D de koszi az aggodalmat

az ilyen "sulyos dolgokra" mindig vigyazok akarmilyen sulyos legyen is az allapotom

pl mindig hazajutok ... ez alol csak egy kivetel volt: amikor kicsit pihentem moszkvaban a jardan a buli utan :D

de nem volt semmi gond, megvartam az elso metrot es utana hazajutottam

2015.02.10. 18:40:44

@DavidT: "mert nem tudom atelni ennek a "szellemet" mint sok mas fiatal hatizsakos utazo vagy akar diak itt az irodaban"

En sem, de biztos bennem van a hiba. Eddig a legszegenyebb orszag amit lattam, az Mexiko volt - ami egesz biztosan fenyevekkel fejlettebb, mint India. Megis, amikor eloszor szembesultem a szegeny negyedekkel, a turista ovezet fele vonuloban, engem nagyon megutott. Szomoru volt es lehangolo. Ha ott elnenk akkor bizonyos fokig burokban kellene elnunk, vagy pedig elfogadni, hogy az egy olyan tarsadalom.

@NagyságosSodalisO [eng]: "és menj odébb sietve, egyenesen egy kukáig ahol nem látnak és dobd ki..(viszont éhen nem lehetsz, vigyél kaját is zacskóban"

En az elso honapokban a nekem feltalalt sutotokos pitetol annyira kiakadtam, hogy amikor a nagynenem elfordult a konyhaban, egy gyors mozdulattal a kontosom zsebebe boritottam egy szalvetaval. :) (reggel volt) Nem akartam megbantani...
süti beállítások módosítása