Határonkívül

Határokon át, földön, vízen, levegőben

Megváltoztat a külföldi élet ?

2015. február 08. 10:26 - határonkivül

Tényleg furcsán néznek ránk a barátok és rokonok? Megváltoztunk valóban?

evvan.jpg

 

Van egy történet ami Russel Ward nevéhez fűződik, aki a Huffington Post külsős újságírója,mellesleg világutazó is és ebből az apropóból egy saját bloggal is rendelkezik.2002-ben döntötték el a feleségével, hogy elhagyják országukat, az Egyesült Királyságot.

  

Az ő okuk akkor más volt, nem  pénzügyi vagy politikai helyzet miatt döntöttek a kivándorlás mellett.  Ők akkor csak egy jobb életet akartak élni, kevesebb stresszel, több szabadidővel. A következő évben már eleget is tettek ezen vágyuknak, és továbbálltak két kutyájukkal. 2003-ban a kanadai Vancouverbe költöztek, majd jött Ottawa, végül a melegebb éghajlatú Sydneybe repültek át.

Posztjaiban Ward sokat ír utazásairól, de emellett komolyabb dolgokról is elmélkedik, mint például arról:

*hogyan is változnak meg azok az emberek, akik engednek a vágyaiknak,belevágnak az ismeretlenbe és külföldre költöznek.

1.) Nem az vagy, aki voltál

A külföldön élés egy igazán nagy vállalkozás. Nem csak egy munkahelyváltás, vagy költözés. Több. Ilyenkor változik a táj is, amit az ablakodból kinézve látsz, továbbá minden és mindenki, amit és akit eddig ismertél; arról nem is beszélve, hogy mindez a személyiségedre is nagy hatást gyakorol. Úgy formál, hogy alig vesszed észre, hogy változtál. Ez utóbbi tényt csak akkor fogod fel igazán, amikor már egy bizonyos idő eltelt.

Míg te kint élsz valahol, fejlődsz és továbblépsz a kisebb, nagyobb kurdarcokon. Mindazon dolgok, amik régen fontosak voltak, azok eltűnnek, fontosságukat vesztik, míg a korábban kevésbé fontosnak tartott dolgok értéke megnövekedik. Például semmit sem veszel már biztosra és magától értetődőnek; jobban odafigyelsz az emberi kapcsolatokra, amiket eddig kialakítottál. A barátaid jobban megbecsülöd, fontosabb lesz a barátság, míg az ismerősök és velük együtt a fogalom maga is egyre távolabbi, míg nem elfelejtett fogalommá válik.

 

A külföldre költözés arra is hamar ráébreszt, hogy ez az egész elköltözősdi mégsem egyenlő a boldogsággal, mint ahogyan azt korábban remélted vagy sejtetted.

 

Viszont emiatt újra átgondolod a dolgokat, mintegy újradefiniálva a saját ötleteidet, amikről úgy gondoltad korábban, hogy sikeresek lehetnek, esetleg az ötletek által te is.

A külföldre költözés egy olyan utazás, melynek során nem csak az adott országban élő népről, annak nyelvéről, valamint kulturális hasonlóságokról, illetve különbségekről tanulhatsz, hanem magadról is. Egy idegen terepen, idegen emberek közt többet megtudhatsz magadról, hogy mint azt gondolnád.

Kihívásokkal nézel szembe, s közben megismerjed egy olyan részed, aminek a létezéséről korábban még csak tudomásod sem volt. Ez tetszik majd és csodálva tekintesz magadra és amivé lettél; majd a világra, amiben élsz és ami segített megismerni azon részed, mely eddig valahol háttérbe szorulva elnyomva volt.

 

unicef.jpg

2.) Nem mehetsz haza

Azaz, ha nagyon szeretnél, akkor persze haza is mehetsz. De ez nem lesz egyszerű...

Be kell majd látni, hogy a dolgok látszatra úgy állnak, mintha a többiek már túlléptek volna rajtad, mintha más pályákon mozognátok. És ez - sajnos -, így is van.

 

A barátok korábbról családalapításba kezdtek vagy egyszerűen csak élik az életüket, mint mindenki más, s mint ahogyan azt tetted te is. Ennek folytán mindenkinek kialakulnak a saját szokásai, amik eléggé eltérőknek tűnhetnek.Azt is lehetne mondani, hogy valamilyen szinten túlléptetek egymáson, habár sokáig úgy tűnik, hogy minden változatlan, csupán csak a távolság van jelen a kapcsolatokban.

De ennek az életstílusnak mondhatni ez az ára; tiéd lehetnek a kalandok, az izgalom, amikor bejárod egy város utcáit új lakosként. Ezeket már nem teheted azokkal, akikkel eddig korábban együtt róttátok az utakat. Talán minden hiányzik a korábbi életből, ami korábban a tiéd volt, de most már valamilyen szinten kívülálló vagy, aki a pályaszéli vonal mellől nézi a többieket, s ahogy azok az életüket élik.

Ekkor jöhet a felismerés, hogy ha nagyon akarnánk, akkor sem tudnánk visszajönni. Meglehet próbálni és vannak olyanok is, akiknek ez összejön, de a probléma ott van, hogy míg minden szerettünk élte az életét, addig mi is azt tettük, s így tulajdonképpen nem csak ők léptek túl rajtunk. Elfogadták, hogy már nem vagy ott nekik folyamatosan, fizikailag, de ugyanez megtörténik a mi részünkről is. Ez a túllépés kölcsönös.

Megritkulnak a telefonhívások, az emailek, s talán már te is kevesebbszer és más stílusban adsz hírt magadról. Mindettől függetlenül persze a családunk mindig a családunk marad és ez nincs másképp a barátokkal sem.

 

3.)Bármi lehetséges

A legnehezebb részen már túl vagy. Az volt, amikor elmentél. Menni és hátra hagyni a megszokottat mindig a legnehezebb. De te ezen már túl vagy és pont ezért, most már bármi lehetséges!

 

Mit gondolsz, tényleg kinyitottad Pandora szelencéjét ? 

 

 

 

 

 

 

72 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hataronkivul.blog.hu/api/trackback/id/tr757150441

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rezsöatya 2015.02.08. 10:50:58

Ehhez nem tudok mit hozzatenni. Elgondolkodtato es igaz. Nemelyik resze fajoan igaz. De kozel 60 evesen azt mondom: elore nezz!

youtu.be/22Zxm6rGA50

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.02.08. 11:27:03

@rezsöatya: Igen, nincs túl sok minden amit hozzá lehetne tenni.Legtöbbünk sorban megéli ezeket a dolgokat. Persze attól is függ, ki-miből jön el, mit hagy otthon, miből szakad ki. A körülmények befolyásolják a mentális dolgokat...Azt mondják fejben dől el minden...Ez biztos így van...De mi van ha az ember "fejben" fogy el? Honnan merít új erőket? Létezik-e végtelen tartalék?

2015.02.08. 13:31:05

@NagyságosSodalisO [eng]: Én már nagyon fogyok fejben, kár hogy a seggem nem követ.
Bocs, de mikor komoly dolgokról van szó, nekem mindig a hülyeség jut eszembe DD

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2015.02.08. 14:26:27

nagyon jó poszt most is, szerintem

épp ma is úton a mekiben gondolkodtam, hogy de szeretnék már elmenni innen ... amint kiteszem a lábam a lakásból, mindig egyre erősödik ez az érzés :D

@Turchi: :D

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.02.08. 14:52:13

@DavidT: @Turchi: Én most fogytam el teljesen. Totális mélyponton vagyok. Jelenleg semmire nem vagyok képes....Otthon sem olyan jó már mint rég, minden megváltozott, itt meg már nincs semmi ami vonzó lenne...cigányélet, redukált körülmények, a tolerancia szintem a béke segge alatt ezerrel....fel kéne állnom, össze kellene magam szedni....de nincs motiváció...most a pénz sem motivál....
Emlékszem sokat olvastam egy pszichológus nő oldalán a " kulturális sokk"-ról...ami igaziból nem is a kulturális....inkább mentális , egy nagyon összetett folyamat, amit lehet szakaszonként külön választani és kategorizálni. Majd később rákeresek...elolvasom újra...Nem emlékszem pontosan....de sok ember megszólal, mesélnek....különböző intervallumokban de átestek mind ezen a folyamaton....akik teljesen túljutottak ezen és elmondhatják, hogy feldolgozták teljesen, azok már 6-7-8 években beszélnek...
Én most közeledek a 2 évhez.....Már voltak hullámvölgyek...a kezdeti időszak...utána a megfelelési időszak, kihívásokkal, a bizonyítás./ezen is túljutottam/..most jelenleg már nincs kihívás, így nincs erős motiváció sem...most csak a pénz maradt egyedül...de nem elég húzóerőnek....keresem a kapaszkodót, de most nem találom....csak azt érzem sehol sem jó, és nem tudom, most hova tartozom.....De mindenkinek kell valahová tartozni, fontos ez az érzés , az identitásunk csak ezzel együtt működik....
Jelenleg megint egy masszív és nagyon monoton terhelés vár rám....tudom már milyen...épp ezért halogatok....még nem vagyok képes beleállni és csinálni...
Dolgozom rajta, fel kell állnom újra, meg kell találnom a mentőövemet....

2015.02.08. 15:27:00

@NagyságosSodalisO [eng]: Van nekem erre egy nagyon jó ötletem, már bocs hogy megint baromarcú leszek. Gyere el csak 3 napra Szudánba és meglátod milyen jó lesz utána Anglia legszarabb része is. Én így voltam Egyiptommal. Amíg ott voltunk, csak azt tudtam hogy aki ide önként jön az hülye, mikor meg idejöttünk, 1 hét múlva már önként visszamentem volna. Még most is visszamennék.

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2015.02.08. 15:46:56

@NagyságosSodalisO [eng]: @Turchi: :D :D (ez Turchi-nak szól) ... de ha nem jó Szudán, én is szívesen látlak itt Indiában :D

minden relativ!

De Nagyságos Asszony, lehet hogy elmondtad a találkozón, úgyhogy ne haragudj hogy nem emlékszem, de mi nem tetszik annyira UK-ben?

a csökkenő toleranciaszintet megértem ... az nekem is egyre csökken

de mégis csak tényleg egy civilizált országban vagy (a mi fogalmaink szerint)

nekem úgy hagyományos honvágyam nincs amúgy, csak civilizáltság hiányom van :D

2015.02.08. 17:50:07

Nagyon erdekes poszt, egyik kedvenc temam! :)

Igen, amikor valaki kulfoldre koltozik, kinyitja Pandora szelencejet - lehetetlen megjosolni hogy hosszu, vagy akar rovid tavon hogyan valik be a dolog. Illetve nem igen lehet elkepzelni, hogy milyen is lesz az, amikor "bevalt" az otlet. Meglehet az a kettoseg, hogy bevalt a dolog es jol erzed magad, de kozben tudataban vagy hogy a valamikori ened egy resze elveszett, illetve a multaddal megszakadt a kapcsolat. Eloszor ez szomorusagot, esetleg konfliktust okoz, de idovel el lehet es el is kell ezt fogadni. Sajnos semmi sem tart orokke es minden valtozik....

En pl. sohasem tagadtam, hogy kivulallo vagyok Mo-n. Ez olyan 10 ev utan mar nyilvanvalo. De nemcsak en vagyok kivulallo ott, hanem az en szeretteim is kivulallok itt. Ha eljonnek ide, vagy naluk az uj orszagrol beszelunk, akkor ez eleg szembetuno - sok esetben nem ertjuk egymast. Szoval nemcsak en vagyok idegen nekik, hanem ok is idegenek nekem. Ezert ha valaki az eletet vagy annak tulnyomo reszet kulfoldon tolti, ki kell hogy alakitson "uj csaladot", barati kort, szokasokat ami betolti az elvesztett illetve tavoli kapcsolatok szerepet.

Igen, valtozik kulfoldon az ember, a mas kultura, szokasok, kornyezet hatasa, bar az sem elhanyagolhato, hogy a felnott ember amugy is valtozik: jo esetben fejlodik a szemelyisege, legalabb az 50-es evei kozepeig, vagy meg tovabb is, amig vegervenyesen el nem eri a "pszichologiai oregedes". A megprobaltatasok, a rossz tapasztalatok jellemformaloak es szemelyiseg arnyaloak - enelkul kevesbe lennek kepesek empatiara, nyitottsagra, onismeretre.

Szerintem nem baj ha valaki rozsaszin felhokbe burkolva megy ki kulfoldre aztan kesobb koppan egyet a falban. Sohasem ertettem, hogy miert kellene a csalodasokat elkerulni: olyan amugy sincs, hogy valami ahitott dolgot megszerzel es akkor majd eleted vegeig ez boldogan tart. A boldogsag sztem igazabol a "hajsza" soran lep fel, vagyis amikor valaki eltervezett valamit es azon munkalkodik hogy megvalositsa. Ha mar elerte a celt, akkor a boldogsag targya rutinna valik - vagyis mindig kell valami uj cel. Nem ulhetunk a baberjainkon.... Ennek alapjan nem szabad elkeseredni, ha eppen itt es most, akarhol az ember boldogtalannak, elegedetlennek erzi magat. Remelhetoleg ez motival uj celok kituzesere. Es a ciklikus "megrekedes", "koldoknezegetes" meg tepelodes ugyanugy hozzatartozik a dologhoz mint ezen idoszakok kozti repeso euforia. Sajnos a fejlettebb orszagokban egyre inkabb a permanens boldogsag mitoszanak az eroltetese a jellemzo - sokszor a celebeken keresztul, vagy a kozeposztalyra jellemzo szerepjatszassal.

De akarhogy is, az igazan boldog emberek nem kulso tenyezok miatt boldogok, hanem mert olyan termeszetuk van, hogy kepesek konfliktusokat kezelni, alkalmazkodni, a kudarcokat elfogadjak, tullepnek rajta, es nem hagyjak hogy a kornyezetuk hatarozza meg a hangulatukat. Ez utobbi kulonosen fontos amikor olyan helyen vagyunk, ahol legszivesebben nem lennenk.

2015.02.08. 18:01:29

@cougarcat: Az utolsó bejegyzéssel különösen egyetértek, csak sajnos én éppen nem abba a csoportba tartozom amelyikbe kéne.

2015.02.08. 18:05:22

@NagyságosSodalisO [eng]: HA joparszor betett posztot a kulturalis sokkrol - egy paran probaltunk errol irni, de aztan a nagytudasu zoldfulu hataratkelok ledorongoltak hogy hat ilyen nincs is. :) Pedig bizony ez a jelenseg letezik es nem veletlen hogy altalanossagban veve felallitottak szakemberek kulonbozo fazisokat. Csakhat a fazisok nem linearisak, es nincs egyenre meghatarozhato minta.

A melypontnak egy nagy elonye van: onnan mar csak felfele vezet az ut. :) Egy atalakulason mesz most keresztul...

@Turchi: :)) Nem biztos, meg az is lehet hogy szomorubb lesz mert sajnalni fog teged. :) Bar szerintem a korulmenyekhez kepest azert te eleg jol alkalmazkodtal Szudanban, egy nagyon eros no vagy.

2015.02.08. 18:11:03

@Turchi: Teged ismerve a netrol nem ertek egyet. :) Az, hogy te felszinre hozod a negativ erzeseidet, csak egy tulelesi strategia - semmivel nem rosszabb mint Rezsoatya strategiaja, aki termeszetenel fogva inkabb az ellenkezo polusrol kozeliti meg a dolgot. En ugy latom, hogy ahogy kihozod magadbol a problemakat, ugy kepes vagy ezekre meg magadra ironiaval, humorral nezni. Csakhat napi szinten teszed meg mert a gondok napi szinten is jelentkeznek. Remelem nem lepek at egy hatart ha leirom hogy sztem tulajdonkeppen ket gyereket nevelsz, ami talan a legnagyobb problema: Szudan mar eleve razos, az elfogadhatatlan kultura, kornyezet, es kozben nincs egy masik felnott akire legalabb neha tamaszkodni lehetne. Persze lehet hogy rosszul latom, nyugodtan cs.....l le, ha igy van. :))

2015.02.08. 18:13:53

@cougarcat: Jól látod, pedig sokan nem ezt látják. Holnap már másképp lesz mert túl leszünk az utazáson. Előtte vannak a cirkuszok.

2015.02.08. 19:24:13

@Turchi: Sztem.... nagy teher nehezedik rad - sokan csak azt latjak hogy palmafas villaban elsz es gyereket nevelsz, haztartast vezetsz, pedig ennel tobbrol van szo az adott korulmenyek kozott. Es persze a penzkereso ferjrol/aparol sokan azt gondoljak hogy ezzel mar be is toltotte a szerepet. Pedig ez csak az alap. Na es a ferjed is Szudanban el, vagyis valszeg neki is vannak gondjai - csakhat o passziv agresszivan intezi el a dolgot (vagyis nem intez el semmit), vagy egyszeruen a szonyeg ala sepri (szorakozott). Esetleg rajtad keresztul eli ki a gondjait, mert te hajlando vagy ezt nyiltan megfogalmazni. :) A zemberek meg mindig azt a felt vadoljak aki a hangosabb. :) Lehet mar tudni hany evig lesztek meg ott?

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.02.08. 19:25:49

@DavidT: Nos, UK-ról valóban azt gondolják, hogy egy civilizált hely, ahol van lehetőséged civilizált módon élni és dolgozni.
Minden relatív! :-))
Amit most ide fogok írni, azért a felső tízezres törzsgárda egy másik blogon többszörösen elküldött már a bús-büdös p@ba.

Mert, az a helyzet, hogy szakma és pozíció /társadalmi, családi/ függő a dolog.
Néztem a blogodon a szobád fényképét. Egy nagy, és igen tágas szobát láttam, ahol te bőven , kényelmesen elférsz. Nem tudom, hogy osztott, shared flat vagy house, sorba kell-e állnod a budiért vagy a konyháért és közelharcot vívnod a fürdőszobáért?
Mert ha itt egyedül vagy kint és nem vagy mérnök, orvos IT-s, vagy bármilyen magasabb bérkategóriás alak, és ráadásul egyedül vagy, nem párban /mármint, férj, feleség, vőlegény vagy társsal, partnerrel/ a költségeket egyedül, a saját fizetésedből kell fedezned. A lakhatás horror, egy osztott házban, 3-4 vadidegen emberrel együtt élve egy single room havi díja 450 font, és ezért bepisilsz reggel, nem fürdesz akkor amikor épp akarsz, és lehet, hogy egész este nem jutsz be a konyhába főzni vagy enni, mert ott taposnak a lakótársaid.De ha félre akarsz tenni pénzt, és egyedül vagy , akkor ezt be kell vállalni.....Már önmagában ez demoralizáló, megalázó, borzasztó mókuskerék, és türelemjáték az idegeiddel, kérdés meddig bírod......de így tudsz félretenni. Ha hasonló, emberi körülmények között szeretnél élni, mint mondjuk otthon, akkor az min. havi 750-800 font és akkor még enned kell közlekedned, + ugyanennyi a deposit jó esetben, rossz esetben 2-3 havi letét is kell. És nem biztos, hogy a végén visszakapod. Szintén óriássi stressz, örökké számolgatni, kalkulálgatni észnél lenni.....
És akkor ehhez, hozzá teszem a beosztásom, a heti munkarendem. Itt nincs hétvége, 18 hónapig nem volt szabad szombatom és vasárnapom. Valószínűleg most sem lesz, mert ugyanide állok vissza. Reggel fél 9-től este 8-ig, vagy este 7.-ig. Utána takarítás, fertőtlenítés, öltözés, rohanás a boltba, nem kapsz semmit, mindent elvittek, friss zsemle, bagett felejtős, legfeljebb a város széli nagy bevásárlókban, de oda kibuszozni napi 9-10 óra állás után már nem bírsz...szóval, bolt és utána rohanás a vonatra, korom sötétben reggel és este utána még gyalog 15 perc a vasúttól hazáig....kb este 8-fél 9-re érek haza, viszketve az apró hajtól...fürdés és meghalás és másnap megint ugyanaz....Aztán így jönnek az ultimátumok, egyhetes lengyel bolti kenyér , jó lesz az, vagy veszel kőkemény szarrá száradt bagettet vacsorára.....pedig még jó lenne főzni is valamit, hogy másnapra tudjál bevinni valami ehető kaját műanyag dobozban, amit 7-10 perc alatt belapátolsz rágás nélkül, egy rozoga fodrász székben kuporogva az alagsorban...És ez megy minden nap...minden nap...monoton és hosszú, őrült hosszú minden nap, nem telik az idő, nézed az órát .....és akkor a gondolataid, hogy ebből nem nagyon van előre vagy feljebb...fodrászatban nincs ranglétra vagy szakmai előrelépés....Sosem leszek fodrász vezérigazgató.:-))))
....."kulimelós" szinten ebből nem lehet többet kihozni.....és emiatt az életszínvonalakban hatalmas különbségek vannak....szóval Indiához képest az UK egy civilizáltabb élettér, de én pl..a rosszabbik partján vagyok ennek a folyónak itt.......
Tanulni kellett volna annó, mást és sokkal többet....de ez a vonat nekem már elment...
Így addig csinálom, ameddig bírom,és amikor ez már teljesen bedarál akkor fogok végleg hazahúzni , jól besötétíteni a szobába, beülni a sarokba és megvárni míg éhen halok.:-)))))))))))
Generációs különbségünkből adódóan nyilván neked egész másfajta lehetőségeid és tapasztalataid lesznek életed során. És hát persze amiatt is, hogy jobb eséllyel kapsz majd minőségibb, emberibb munkát, munkahelyet is, mint pl . most én.
Na valahogy így van az én izgalmas kis életem itt kint......-DDDDDDDDDD

2015.02.08. 19:26:04

@Turchi: Oh, meg mielott eltunsz vagy elhal a net... :) Erezzetek nagyon jol magatokat, legyen ez egy igazi szabadsag a gondoktol, megerdemled! :) Ahogy a reklam is mondja: "You're worth it! :))

2015.02.08. 19:28:13

@cougarcat: Az miért van hogy te érted a dolgokat, mármint a miénket, pedig nem is magyarázom, akinek meg próbálom az nem érti?? Nem, nem tudni semmit hogy meddig leszünk. Általában tavasszal kezdenek vakarózni, aztán nyáron eldől hogy hova, merre. Na ez is egy idegtépázó dolog hogy előtte 1-2 hónappal tudjuk csak meg hogy hol folytatjuk.

2015.02.08. 19:29:11

@cougarcat: Köszi, igen, lassan el kell tenni a gépet, most is csak pihenőn vagyok 2 pakolás között.

2015.02.08. 19:33:50

En is megosztok ma egy problemat: bar ritkan jarok Mo-ra latogatni, most mar nagyon hosszan elnyulott az, hogy nem jartam ott. Apam se lesz fiatalabb, van egy Alzheimeres nagynenem akit imadok meg egy par ember aki nagyon hianyzik. Az osszel lett volna az ut esedekes, kozben lehet hogy csak jovore kerul ra sor. Minden Skype beszelgetes soran lelkiismeret furdalasom van, amiert nem tudok semmi biztosat mondani. Es kozben minket nagyon varnak. Terveztem valamit, az elet meg kozbeszolt, raadasul mar csak annak is orulnek ha visszanyernem a regi egeszsegemet, stb. De a depitol meg betegebb lennek, ezert kuzdok ellene. Hala az egnek jon a tavasz. Ha minden jol megy hamarosan dolgozni tudok megint, mielott meg teljesen becsavarodok. :)) A fene se gondolta volna, hogy a munka terapia erteku, azelott arrol almodoztam hogy itthon vagyok, de ez mar tulsagosan hosszura nyult.

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.02.08. 19:34:00

@cougarcat: Igen, emlékszem én is azokra az írásokra. Még utána én magam is rákerestem, mert mint tapasztalatlan külföldön dolgozó többet akartam róla tudni. Így most utólag, azt mondhatom, mennyire jó és hasznos lett volna, ha ott és akkor pl. veled tudtam volna erről beszélni, beszélgetni , így őszintén ahogy itt. Sokat segített volna felkészülni erre a mostani állapotra. Persze, tudom, nagyon nagy részben függ attól, hogy ki -milyen beállítottságú, milyen önkontrollal rendelkezik.Mennyire tudja menedzselni fejben a dolgait. És , mennyire lelkizős típus. /Ez a típus van legtöbbet szopóágon/ . Egy másik blogon ezt röviden elintézik azzal, hogy aki sokat rinyál, húzzon haza, maradjon otthon és dögöljön éhen, sírjon amennyit csak tud, sajnálgassa önmagát,mert nem is érdemel mást. :-)))

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.02.08. 19:40:05

@cougarcat: Hm...én megértem ezt az érzést is...kicsiben most ugyanezt élem meg......3 hónap szabit csináltam magamnak....hirtelen kiálltam a monoton rabszolgapörgésből...most visszajöttem, de még nem tudtam összeszedni magam, hogy bemenjek és jelentkezzek munkára....pedig már ettől is szenvedek még pluszban...csak baszom a rezet, semmi hasznosat nem csinálok...itt nyalogatom a sebeimet magamban.....és ennek semmi értelme......már nem is jó.....ki kellene magam ebből zökkenteni.....de ami meg vár rám az meg nem vonz..mert tudom, hogy minden nap reggeltől-estig ott fogok megdögleni fizikailag......de úgyis ez lesz a vége...mert ezért jöttem vissza, dolgozni , megint pénzt keresni, még többet, hogy majd még többet lehessek otthon.....
Szívesen dolgoznék napi 8 órát, reggel 7-8-tól délután 4-5ig , utána még maradna kicsi kis időm, főzni, enni , valami maradna nekem is a napból...de az itteni fodrászatokban nem ilyen a munkarend....:-(((

2015.02.08. 19:45:48

@cougarcat: "A fene se gondolta volna, hogy a munka terapia erteku" Illetve ezt masokra vonatkoztatva mindig is tudtam, csak nem hittem hogy ram is ervenyes ez. :))

@NagyságosSodalisO [eng]: Hat ilyen korulmenyek kozott tenyleg nehez, nem is csoda, hogy nem tudsz hozzaszokni. Lehet hogy nem is lehet, lehet hogy az egyetlen ami elviselhetove teszi, az hogy gyulik a penz, hogy van egy kis terv amit remelhetoleg belathato idon belul meg lehet valositani. Csak az egeszseg ne menjen ra, annyit nem er...

2015.02.08. 19:58:26

@NagyságosSodalisO [eng]: Par eve akaratom ellenere egy atszervezes soran olyan pozicioba kerultem amit utaltam. Nehezen alkalmazkodok mar, es nem valami jol kezeltem a dolgot. A melohelyen egy pszichologus baratnem mondta hogy ilyen helyzetben kb. hat honapig is eltart mire mentalisan kepes az ember feldolgozni a valtozast es alkalmazkodni hozza. Namost remelhetoleg nalad ez nem lesz ilyen hosszu ido.... Bar mas jellegu munka, pl. en is hajtok rendesen, tobbnyire szellemileg es lelkileg kimerulve jovok haza, es igen, most mar fizikailag faradtan is, mert a hatam tele van izomcsomokkal, es amikor az ember agya kimerul, akkor a szervezete sem mukodik jol. En nem tudtam jobbat magamnak kitalalni, minthogy itthon "tilos" a munkamrol nyavalyogni, azon tul hogy roviden osszefoglalom a banatom a ferjemnek, vagy kiirom a dolgokat magambol a gepen, meg pletykalok a kolleganokkel mobilon - de aztan nem engedem hogy ezen tul ezen ragodjak. A huzamosabb ragodassal csak magamnak artok, fokozza a szorongast, felelmet, a duhot, pont azokat az erzeseket ami annyi kart tud okozni a szervezetben. Igy legalabb amikor itthon vagyok, vagy a szabadidomben megszabaditom magam a problemaimtol. Raerek majd a melohelyen foglalkozni veluk, ugyis megvarnak. :) Na persze evekbe telt mire ezt a strategiat kepes voltam mukodo szinten megvalositani...

2015.02.08. 20:06:07

@Turchi: Talan azert mert tapasztalt vagyok, vagyis sok nehezseggel kellett megkuzdenem - probalom elkepzelni magam mas helyzeteben, bar ennek is vannak hatarai. A sajat dolgaimban nekem is kellenek a "kulso szemek".

2015.02.08. 20:23:54

@NagyságosSodalisO [eng]: Azon a masik blogon sajnos sokan nem igazan oszintek a problemaikkal kapcsolatban, mert amikor empatikus visszajelzest kapnak, akkor csak rohognek rajta, vagy kijelentik, hogy tulajdonkeppen minden faxa naluk es tulajdonkeppen csodalatosan erzik magukat, de azert csak ugy heccbol panaszkodnak. :) Az ilyenekkel en is elegge turelmetlen vagyok, ok energia vampirok, akik barmit megtesznek hogy a figyelmet magukra iranyitsak - de igy sajnos az igazan oszinte emberek elvesznek a csoportban, visszahuzodnak, elrejtik a gondolataikat. Mondjuk ram is ervenyes az, hogyha egy csoportnak kialakul valami "kulturaja" akkor ahhoz igazodok, ami nem mindig jo dolog. Idovel nalam be is telt a pohar. :)

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.02.08. 20:24:15

@cougarcat: Húú, ezt most nagyon megköszönöm neked. Azt, hogy ezt leírtad, nagyon sok használható tapasztalatot osztottál meg velem, amikből ki tudom szedni a lényeget és magamba átültetem. Mégpedig, azért, mert most egy kicsit már kezdtem magamtól megijedni, hogy most akkor én kimondhatom, hogy beborultam teljesen, és bizonytalanná is, váltam, hogy ebből most én nem fogok tudni felállni? De sikerülni fog, most megértettem a te segítségeddel, hogy ez egy normálisnak" nevezhető krízisállapot, amiből majd felfelé vezet az út, de megfelelő módon kell kezelnem...pl.ahogy te írod, kibeszélni, kiírni, megosztani olyanokkal, akik ezt megértik és lassan kiürülök, bent nem marad több rossz...és lesz helye az új, akár a jó dolgoknak is.
Tényleg köszönöm nektek.
/érdekes, hogy a környezetem szerint én is egy vagány, nagyszájú, harsány és kemény nőnek vagyok beállítva....és tessék ....itt a bizonyíték.....bárki meg tud gyengülni....és ahogy te leírtad magadról, felvállalva a valóságot,hogy bizony voltak mélypontjaid és meg sem próbáltad lefesteni magad (az akkori nehéz időszakodban és most utólag sem) kőkemény sziklaerős nőnek..nem áltattad magad, hanem a valóságnak megfelelően néztél magadra ..és ez volt a jó, a legjobb kivezető út...:-)

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.02.08. 20:34:06

@cougarcat: Igen..és tudod, nekem olyan sokszor eszembe jutott az is, hogyha tényleg annyira szuper minden és hurrá hangulat meg amit akarsz , akkor vajon miért ülnek minden nap reggeltől estig ott a számítógép előtt, mindig ugyanazok a mérhetetlenül boldog és megelégedett emberek ??? Valami nem stimmel......

2015.02.08. 22:50:58

@NagyságosSodalisO [eng]: Ez amolyan kiscsoportos foglalkozas, support group. :) Tukrot tartunk egymasnak, es amikor egymast tamogatjuk, akkor tulajdonkeppen sajat magunkhoz is vagyunk jok.

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2015.02.09. 05:32:29

@NagyságosSodalisO [eng]: koszi hogy leirtad ... ertem

es ne feltetlenul band a nem tanulast .. .en tanultam, es??! az ismerosok szamitanak, nem a papir

de teny, ugy hogy sporolni akarsz, ugy tenyleg elegge nehezednek a korulmenyek

probaltal mar ugyanebben a szakmadban de jobb munkahelyet keresni?

a masik kerdesem, lehet hogy nem lenne tul nagy segitseg, de probaltal mar online vasarolni? elvileg ingyen kiszallitjak (foleg ha egy bizonyos osszeg felett vagy, de a reszleteket nem tudom)

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.02.09. 11:15:44

@DavidT: az online vásárlás jó ötlet, már gondolkoztam rajta

nekem inkább a legnagyobb bajom a friss kenyér, zsemle, a pékáru, amúgy is szarok amik itt vannak, toast kenyér meg ilyenek pfujj...utálom...viszont rendeset csak tescóban, Lidl-ben vagy lengyel boltban kapok...az meg mind messze van

a szalon ahol dolgozom a jobbak közé tartozik itt, olas a tulaj, nem paki vagy török...azok mind még nagyobb vágóhidak és csalók..nem jelentenek be, szar pénzért dolgoztatnak és még jó ha ki is fizetik....

sajnos a fodrászat itt nagyon húzós szerte Angliában és Skóciában...állandóan tömve van....az egyik legfontosabb , hogy rendben legyen, frissen nyírva....az viszont mindegy, hogy a ruhája, füle koszos, büdös, izzad szagú, stb...az nem érdekes, csak hajnal 6-kor élesre legyen zselézve 6 kg ragasztóval...:-DDD

mojoking77 2015.02.09. 11:19:19

@cougarcat: "Az osszel lett volna az ut esedekes, kozben lehet hogy csak jovore kerul ra sor."
ANGLIABOL???????????????????
Ugye rosszul ertelmeztem, es valoban a vilag vegen vagy, nem pedig 1200 merfoldre, ahonnan naponta van 6 kozvetlen jarat Budapestre?
Mar bocs, hogy nem ereztem at a godjaidat, es kezdesnek beledumalok.

mojoking77 2015.02.09. 11:19:32

Nofene. Downgrade-eltek a jogosultsagomat?
Biztos nem volt elegendo hozzaszolasom az elmult par honapban :)
Rem kellemetlen

Hijaszu 2015.02.09. 11:19:38

Hiányzik a harmadik pont.

Ettől függetlenül szerintem sokat tanul az ember magáról, ha elköltözik külföldre, és ha (amikor) sikerül felépítenie újra az életét az sokkal boldogabb lehet, illetve ha külső okai is voltak a problémájának ami miatt külföldre költözött, azok akár meg is oldódhattak ezzel.

Doryyka 2015.02.09. 11:19:40

Olyan savanyu a szolo poszt. Udv, egy boldogabb kulfoldrol!

határonkivül · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.02.09. 11:50:28

@mojoking77: Neem, nemm, csak épp kiutazás utáni zűrzavarban vagyok, kicsit elmaradt most a PC ügyelet. Bocsi! Isten ...öhm vagyis a net hozott ! :-))

határonkivül · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.02.09. 11:55:44

@Doryyka: Szívesen fogadnánk tőled egy saját tapasztalatról szóló leírást. Érdekes látni mennyire különbözően élik meg az emberek ezeket a nagy váltásokat.

2015.02.09. 12:06:13

Szerintem meg ez a poszt egy siránkozós szar! A munka 1000X jobb, mint M.o.-n, nem csak a fizu miatt, hanem az általános munkamorál miatt. További előny még, hogy az emberek ki vannak békülve önmagukkal, nincs annyi retartdált fasz, mint otthon. De nagyjából ennyit a pozitívumokról.

"Mindazon dolgok, amik régen fontosak voltak, azok eltűnnek, fontosságukat vesztik, míg a korábban kevésbé fontosnak tartott dolgok értéke megnövekedik. "

Kurvára nem. Most is ugyanazok a dolgok fontosak. Csak éppen külföldi fizuból otthon 3-ad, 4-ed annyi idő alatt jutok hozzá mindenhez! Így lesz pár év alatt lakásom, és még sorolhatnám, de ha külföldön akarnék lakást, ugyanúgy 20-30 évre kellene felvegyek hitelt.

Külföldön külföldi pénzből ugyanazt az életszínvonalat engedhetném meg magamnak, amit Magyarországon, mert minden arányosan annyival drágább is. Ha viszont itt nem költök, otthon 3-4x-es szorzóval számolhatom a fizumat.

"Nem mehetsz haza"

Miért is? Jó most az egy dolog, hogy politikailag/gazdaságilag egy kalap szar az ország, de amúgy miért ne mehetnék haza? Meg mi ez a szar már, hogy "A barátok korábbról családalapításba kezdtek vagy egyszerűen csak élik az életüket, mint mindenki más..." És akkor mi van? Azért, mert családot alapítanak, akkor meg kell szakítani a kapcsolatot? Ha valaki így gondolkodik, annak semmi köze a külföldhöz.

"Megritkulnak a telefonhívások"

Aha persze. Ha valaki szarik a családjára, meg a barátaira, annak már otthon is megritkulnak a hívásai, ehhez nem kell külföldre utazni. Minden nap beszélek a családommal telefonon. Hétvégenként skypeon is. Kéthavonta hazamegyek, ha a munka engedi, akkor pedig nyaranta akár 3 hónapra is hazamegyek pihenni, így pedig összességében sokkal több időm van mindenkire (magamra is), mint korában.

"Elfogadták, hogy már nem vagy ott nekik folyamatosan, fizikailag, de ugyanez megtörténik a mi részünkről is. Ez a túllépés kölcsönös."

Kurvára nem fogadtam el és nem léptem túl senkin és semmin. Egyszerűen a dolgoknak ára van. Ha mondjuk 40 éves korom után már nem annyira szeretnék dolgozni, most kell megszednem magam. Ennek az az ára, hogy sokat vagyok távol a szeretteimtől. Ezt az áldozatot meghozom, de ez nem jelenti azt, hogy lemondok róluk!

the.man · http://rivercottagenyomaban.blogspot.com/ 2015.02.09. 13:08:13

Csak megjegyzem, hogy a 2 es pont után a 4 es jön.

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2015.02.09. 14:11:30

@NagyságosSodalisO [eng]: jaa igen, erre a történetre a HÁ találkozóról is emlékszem :D

2015.02.09. 17:23:50

@NagyságosSodalisO [eng]: Itthon pont a tesco-ból vásárolok online. Azokat is amiket felsoroltál. A pékáru egy részét lefagyasztom, mikróban felmelegítve majdnem ugyanolyan friss. A tojást pedig nem törik össze, nem kell cipekednem, nincs kocsim és vezetni sem tudok így ideális.

2015.02.09. 17:28:24

@mojoking77: Kanada nyugati partjarol van szo. Miutan mashol is szeretnenk eltolteni a szabit mint Mo., en nem megyek haza minden evben. De az utazast nem a tavolsag miatt kellett elhalasztani, hanem betegallomany miatt. Amikor long term disability-n vagy, es a biztosito tarsasag fizet havonta, meg kezelesekre, orvoshoz kell jarni, akkor nem vennek jo neven ha utazgatnal. :) Mondjuk ha valami csaladi ize utne be akkor igen, de hat szerencsere ilyesmirol nem volt szo. A masik meg az hogy ki a fene akar betegen utazni? :) Az orvosom nem is engedne...

@Sweetshark: Hja persze, hat mindig vannak elonyok, mint pl. a penz, de hat mindenki mashogy dolgozza fel. Nekem visszanezve nagyon sok elonyom szarmazott a kijovetelbol, azert is ragadtam itt. Nem tervezek visszakoltozni, de ettol meg elismerhetem hogy valami veszteseg ert, es hogy ez eleinte gondot okozott, amig sikerult feldolgozni. A lenyeg az, hogy ne itelkezzunk egymas felett azert mert mashogyan elunk meg dolgokat. Amugy meg kivancsi lennek hogy ugyanigy ereznel-e, ha nem tudnal kethavonta hazamenni, hanem csak 2-3 evente - ez sokakra jellemzo akik Eszak-Amerikaban, Ausztraliaban vagy Uj Zelandon elnek. Arrol nem is beszelve, hogy a 90-es evekben meg nem volt Skype, email sem egy darabig... Vagyis a fentihez hasonlo cikkek nem szemely szerint Sweetshark-hoz szolnak, hanem egy jelensegrol, ami vagy ervenyes rad, vagy nem. Meg akikre ervenyes is, azok sem egyforman elik at, vagy kezelik. Sztem azert jo errol beszelni, mert aki a vilag kulonbozo tajain olvassa es esetleg epp most xarul erzi magat, nem erzi magat egyedul. Amugy az csak jo ha neked nem okoz problemat...

2015.02.09. 17:32:10

@mojoking77: Szerintem ő Kanadában van, nem Angliában

2015.02.09. 17:32:43

@Turchi: Ja, pardon, éppen látom hogy válaszolt is DD

2015.02.09. 17:34:58

@cougarcat: 2. bekezdés: Pontosan így igaz. Mintha én írtam volna DD

2015.02.09. 17:37:24

@Doryyka: Ezt nem ertem, mitol lenne "savanyu szolo", ha hataratkelok beszelnek egy jelensegrol, amit ok eltek at? Gondolod hogy akik kulfoldre mennek azok kozul senkinek nincs ezzel kapcsolatban semmi problemaja? Azert mert van aki mashogy eli ezt meg mint te, meg nem fenyegeti a te boldogsagodat mashol. :)Olyan meg nincs hogy "boldogabb" kulfold, nem a kulfold miatt leszel boldog, hanem a korulmenyeid es belso tulajdonsagok miatt. A korulmenyek meg egyenenkent valtozoak.

2015.02.09. 17:39:26

@mojoking77: Ha jol emlekszem, Svajcban voltal - ott vagy meg mindig?

2015.02.09. 17:44:48

@Sweetshark: Azért nem mindenki egyforma, mindkét oldal létezik, meg azoknak a variációi. Sok pénz, szar hely. Jó hely, kevés pénz. Kevés pénz, szar hely. Jó hely, sok pénz és mégis törés mert nem sikerült úgy alkalmazkodni mint ahogy ő gondolta. Ezt nem is lehet előre tudni. De bizony létezik az a variáció is hogy amíg otthon lakik, addig ott vannak a barátok, nem hanyagolja el őket, de mikor kiköltözik, irigység, akármilyen más okok miatt, vagy csak azért mert nincs jelen az életükben, egy idő után lényegtelenné válik az egyik fél, majd mindkettő. Nálam mindenféle variáció előfordult már. Abban biztos vagyok hogy nem hanyagoltam el a barátaimat sem otthon, sem azután mikor kijöttem, aztán mégiscsak feleződtek. Vagy harmadolódtak. Abban nagyon igazad van hogy a dolgoknak ára van. Csak néha nagyobb mint azt előre gondolnánk és akkor már nem esik olyan jól. Azért remélem nem csak úgy lehet gondolkodni hogy ha én valamit valahogy megéltem, akkor mindenkinek kötelezően ugyanúgy kell reagálni mert különben jönnek a megjegyzések, hogy siránkozik, meg nem így van. Anyagilag általában a külföld többeknek bejön, nekünk is, de a vele járó tortúrák hatását csak később fogjuk érezni. Ha mégsem, akkor szerencsénk volt.

mojoking77 2015.02.09. 18:06:13

@cougarcat: Koszonom a valaszt. Persze igy mar teljesen ertheto a dolog.
Svajc csak egy volt a sorban (bar 11 honappal a 3. leghosszabb allomas az elmult 10 evben), azota volt egy kis UK (egy eletre megutaltam), 5 honap Svaborszag, most meg a festoi Isztambul azsiai oldalan nezem a napnyugtat.
Kanada megkimaradt (jobban mondva a Niagaranal atmentunk, meg Detroitbol is a hidon, de a hatarorok mondtak, hogy nem szivesen engednek at berelt autoval, igy hanyagoltuk)

2015.02.09. 18:11:17

@Turchi: Baratokkal kapcsolatban.... Amikor elindult az iwiw, kaptam valakitol meghivot.... es nagy orommel bejelolgettem a gyerekkori barataimat. Es az egyik valamikori legjobb baratnom visszairt hogy "te ki is vagy?" :)) Ekkor mar tobb mint 15 eve kulfoldon eltem, es levelben csak a csaladdal tudtam tartani a kapcsolatot - amikor latogatoba mentem, orultem ha jutott ido minden csaladtagot meglatogatni, szulo, nagyszulok, unokatesok, igy nem szerveztem barati talalkozokat. Igy el kellett fogadni, hogy a regi barati kapcsolatok megszakadtak. Aztan akadt egy baratno, akit ovodas korom ota ismerek es majd ket evtized szunet utan ott vettuk fel a fonalat, ahol elhagytuk... Ez varatlan, netto nyereseg volt, aminek nagyon orulok. Most hogy az idosebb generacio mar lassan eltunik, nekem ez a baratnom echte csaladtagga is valt...

2015.02.09. 18:15:52

@mojoking77: "Kanada megkimaradt"

Eh, kulonben is a nyugati partra erdemes inkabb jonni, illetve a Calgary-Vancouver utvonalra a Sziklas hegysegen at. :)) Ha esetleg legkozelebb erre jarsz.

Amikor a hozzad hasonlo sztorikat olvasom, irigykedek egy kicsit, mert en meg az a generacio vagyok, akik nemigen utaztak fiatal korukban, vagy lattak vilagot. Mikozben tudataban vagyok hogy valszeg mar nem is vagyok alkalmas a feladatra. :) Turistanak igen, de expatnak mar kevesbe...

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.02.09. 18:20:46

@cougarcat: +1
@Turchi: Örülök, hogy megérkeztetek. :-DD
Tökéletesen egyetértek veled, velősen megfogalmaztad azt ami szükségeltetik egy lehetőség szerinti objektív meghatározáson. Felsoroltad a lehetséges variációkat, azon belül a lehetőségeket, a kiszámítható következményeket, végkifejleteket. Jól mutattad meg, mennyire összetett ez a dolog, és a szakemberek által ismertetett tényálláshoz is rengeteg alany kellett....tehát ez egy nagyon is létező jelenség......van aki tagadja, van aki meg sem éli, jól veszi az átállást, van viszont aki meglehetősen rosszul....érdemes erről beszélni . Aki meg hülyeségnek tartja , az szerintem valamilyen oknál fogva nem képes letisztulva véleményezni sem ebben a témában.
Nekem nem hiteles és meggyőző, azt olvasni, hogy ez "hülyeség"......Mert ? Kéne egy kis indoklás ! :-DDD

mojoking77 2015.02.09. 18:35:08

@cougarcat: Valamivel nehezebb, mint siman eltunni otthonrol, hisz fel ev -evente inden addig felepitett kapcsolatot meg kell szakitani (legalabb is tapasztalat szerint kb 99%-ot), es az uj helyen ismet a nullarol elkezdeni mindent.
Cserebe nincs igazan idom se nagyon megunni az adott orszagot, mint ahogy azt nemely kommentelo tette Angliaval..
Valamit valamiert.
Kanadan mar regota gondolkodok, kb 5-6 eve lettt is volna lehetoseg, csak az pont egy tobbe kevesbe vegleges megoldas lett volna, aztan akkor nem ereztuk ugy, hogy fel kellene adni mindent otthon. Eleg komoly fejlesztesi kozpontja van ott a cegunknek, konnyen lehet, hog yegyszer csak szolnak, hogy van e kedvunk 6-12 honapra oda menni (es hogy lesz az eleg valoszinu). Minimalis francia+elfogadhato angol tudasommal talan meg meg is tudnek elni.
Tenyleg a tel mennyire durva iden? A media tele van vele, hogy az evszazad vihara erkezett mar ketszer is iden a keleti partra. Ti kaptatok belole valamit?

2015.02.09. 18:52:57

@mojoking77: Nalunk most enyhe, esos ido van, bar tegnap epp sutott a nap. Most eppen 11 C van.

A Vancouver szigeten a legenyhebb az idojaras, aztan jon Vancouver es Del-British Columbia. Az osszes tobbi tartomany, es termeszetesen az eszaki reszek elegge hidegek telen. Most Eszak BC-ben is kitort a kemeny tel, met egy szubtropusi paras legaramlat utkozott egy eszaki sarkkorivel, amibol egy nap alatt meteres ho keletkezett. A nagyvarosok kozul a leghidegebbek Winnipeg, Edmonton, Ottawa, Montreal, Toronto, nagyjabol ilyen sorrendben. Calgary-be erkezik idonkent a Chinook szel, ami egy fel nap alatt jelentosen enyhiti az idot, de ekozben ott is hideg van azert. A keleti, foleg a Montreal koruli reszen pedig nem ritka a "jegvihar" amikor vastag jeg vonja be a fakat, vezetekeket, aztan a szakadasok miatt van hogy hetekig nincs aram.

Viszont: a hideghez es teli viszonyokhoz eleg hamar hozza lehet szokni. Illetve egy eves viszonylagban meg erdekes is lehet. A kemeny telek szerintem inkabb azoknak jelentenek gondot, akiknek evtizedeken keresztul ezzel kell nyuglodni, es mar tele van a hocipojuk. Szo szerint. :)

Hat, te is sok mindenrol tudsz majd meselni, amikor a kandallo mellett pipazva ulsz majd a hintaszekben a tavoli jovoben. :))

NIKI LAURA 2015.02.09. 19:22:00

Kanada fos,hideg mint az Anarktisz...Vancouver idojarasa mint Skocia,fojton esik.
Vancouvert Chinacouvernek hivjak,szinte csak Honkongi kinai lakja,volt hogy 30-40 percig nem lattam feher embert.Nagykepu,ontelt nep...es ugy lobogtatjak a kanadai zaszlot Cananada-day napjan....hogy Ok a Kanadaiak,ahan...
Keresetek sokkal rosszabbak mint U.K - ban,lletve pont annyi,csak can $ - ban,nem £ ba..( eng.pound pont a duplajat eri)
A kanadai fiatalok menekulnek Europaba( persze nem Mo-ra), mert sokkal jobb eletet elhetnek.
Az idosek,oda nosultek/ ferjhezmentek,kinaiak( investor)menekultek,oroszok( legtobbje family member) megy kanadaba,aztan 3 ev mulva- kanadai utlevel utan- lelepnek europaba,Uk -ba,v az Allamokba.

2015.02.09. 19:36:51

@NIKI LAURA:

Legyszives hozd a linkeket, amely bizonyitja, hogy:

1. Egesz Kanada hideg mint az Antarktisz.
2. Hogy Vancouverben "fojton" esik.
3. Hogy Vancouvert szinte kinaiak lakjak.
4. Hogy az eletszinvonal alacsonyabb mint az USA-ban
5. Hogy a kanadai fiatalok "menekulnek" Europaba

Bocs, de egyik allitasod sem fedi a valosagot.

rezsöatya 2015.02.09. 21:25:48

@Sweetshark: "Kurvára nem. Most is ugyanazok a dolgok fontosak. Csak éppen külföldi fizuból otthon 3-ad, 4-ed annyi idő alatt jutok hozzá mindenhez! Így lesz pár év alatt lakásom, és még sorolhatnám..."

A fontos kategoriaban nem csak anyagi dolgok vannak! Van amit nem lehet megvenni 5-szor annyi fizetesbol sem!

2015.02.10. 00:46:45

OFF

@rezsöatya:

De minden a pénze vezethető vissza! Igen, még a boldogság is. Persze önmagában a pénz nem boldogít, de a boldogságnak előfeltétele, mert nem kell azon izgulnod, hogy jaj, miből fizetem ki a lakáshitelemet, meg mit eszünk vacsorára holnap, hanem minden energiádat a szeretteidre és magadra tudod fordítani. Én éltem egyik napról a másikra, és tudom, hogy milyen lélekgyilkos tud lenni, amikor gyomorgörccsel gondolsz arra, nehogy kirúgjanak, mert a hónap végén nem lesz mit enned! Nem véletlen, hogy ennyi retardált van otthon.

Arról nem is beszélve, hogy jó érzés például örömet szerezni anyukámnak, azzal, hogy olyan dologgal lepem meg, amit egész életében szeretett volna, de sosem engedhette meg magának. Márpedig ez is CSAK pénzkérdés.

ON

Azt értem a cikkel kapcsolatban, hogy mindenki másképp éli meg a dolgokat, csak arra akartam rávilágítani, hogy ezek nem a külföldre költözéssel függenek össze. Ha valakinek megszakad egy kapcsolata külföldre költözés miatt, az annyit is ér!

A másik, hogy többen írták, hogy pl Észak Amerikából, meg Új-Zélandról nem lehet 2 havonta hazajárni. Nos, utóbbi helyről kaptam egy nagyon kafa állásajánlatot, amit pont ezért nem fogadtam el. Mindenki maga dönti el, hogy mit vállal be, meddig utazik! Aki Kanadába megy, ne sírjon, hogy nem tud hazajárni, ki kényszerítette, hogy oda menjen?

rezsöatya 2015.02.10. 01:08:30

@Sweetshark: Azert te nagyon egyszeruen latod a vilagot! Persze, fiatal vagy...
Ugy latom, csak sajat magadbol indulsz ki, s ami nem ugy van, ahogy a te eletedben, az szamodra erthetetlen (szar).

De maradjunk a te peldadnal: anyukad annak orul jobban, hogy megleped valamivel, mert most mar megengedheted magadnak (irod: CSAK penzkerdes), vagy annak, hogy mindennap lathat? Marpedig te eljottel!

Vagy: bar megkerdojelezed, de nem mehetek minden heten haza.
En pl. a most szuletett unokaimat szeretnem gyakrabban latni es ezt nem valtja ki az, hogy penzert VESZEK nekik valamit... kimaradok az eletukbol es ok az enyembol..
(meg mielott ezt is leegyszerusitened, most karacsonykor egy honapra hazalatogattam es igen, mindennap veluk voltam!).

"Aki Kanadába megy, ne sírjon, hogy nem tud hazajárni, ki kényszerítette, hogy oda menjen?"
Tudod az okokat, a reszleteket? Olyan konnyen itelsz!

2015.02.10. 01:59:10

@Sweetshark: "Aki Kanadába megy, ne sírjon, hogy nem tud hazajárni, ki kényszerítette, hogy oda menjen?"

Senki nem "sirt", te nagyon felreertettel valamit. Ha olvastad volna a tobbi hozzaszolast akkor latnad hogy en valasztottam ugy, hogy csak 2-3 evenkent megyek haza, mert mashol is szeretunk nyaralni. Megis, engedd mar meg hogy zavarjon az, hogy a tervezett utazast eu. okokbol nem tudtam megtenni. Es ezzel az erovel mondhatnam hogy te is "sirsz" hogy milyen szar volt neked Mo-n... de miert mondjam ezt? Te is felhoztal valamit, meg en is, tenyleg, miert kell rogton itelkezni, hmm?

ubul007 2015.02.10. 03:22:38

@NagyságosSodalisO [eng]:
szerintem jobb sorod lenne, ha kicsit kevésbé lennél szigorú magadhoz.
nem lehet, hogy ördögi körbe kerültél? igyekszel, hogy minél előbb összehozd az anyagilag kitűzött célt, ennek érdekében alig vagy épphogycsak elfogadható körülményeket vállalsz be. egyre rosszabbul érzed magad, s ezért egyre drákóibb az önszigor; azért, hogy minél kevesebb ideig tartson a purgatórium.
felfüggeszted a "rendes" életet, túlélni akarod a "most"-ot -- egy vágyott, paradicsomi jövő érdekében.
szerintem jobban járnál, ha olyan jelent élnél, ami érdemes az életre. ami elég örömöt ad, hogy gyűjtögess. nem mondom, hogy helyezd a fő célod (anyagilag megerősödve mielőbb hazatérni) hatályon kívül. törekedj rá. de lásd be, hogy ha elfogadható körülményeket engedélyezel hozzá (közben) magadnak, akkor nem a pokolban kell eltöltened x további hónapot. nem a szeretteiddel, a saját kuckódban fogsz akkor sem lakni, de mégis a számodra elfogadható körülmények között.

szerintem a saját közép-hosszútávú pénzkereső-képességed teszed kockára azzal, hogy (számodra) embertpróbáló körülményeket vállalsz.

nézz körül londonon kívül, talán egy kisvárosban neked tetszőbb viszonyokat, ügyfélkört, munkahelyi tempót, stb. találhatsz.
csak a láncaid veszítheted. ;)

bocsánat, ha beledumáltam.

2015.02.10. 03:23:37

@rezsöatya:
@cougarcat:

Nem akarok senkinek a lelki világába gázolni, de nem értem, hogy mi kényszerít valakit, hogy ha külföldre megy, egyúttal távolra is menjen?

Feltételezésem szerint az egyedüli réteg, aki kényszerből hagyja el az országot, a képzetlen munkaerő, nekik meg bőven akad minimálbéres munka például Németországban, vagy Londonban, nem szükséges messzebbre menniük.

Aki viszont orvos, vagy informatikus teszem azt, az nem azért megy külföldre, mert otthon nincs munkája, hanem a jobb karrier és/vagy élet reményében. Utóbbiaknak viszont bőven akad munka Európán belül is, tehát ha mondjuk Kanadába mennek, az nem kényszer, hanem maximum lehetőség. A saját döntésük. Akkor lenne kényszer, ha csak és kizárólag Kanadában lehetne ilyen munkát végezni.

Pont azért nem értem, mert tudom milyen nehéz távol lenni a családtól/szerettektől, úgy is, hogy én sűrűn járok haza, és sokszor hónapokig vagyok otthon. Persze az megint más, ha valaki a családjával indul neki új életet kezdeni külföldre, úgy én is el tudnék képzelni egy távolabbi célországot.

rezsöatya 2015.02.10. 03:51:01

@Sweetshark: Rosszul feltetelezel.

Nagyon sok "kepzett" "munkaero" hagyja el az orszagot, sok diplomassal talalkoztam itt kint. Jomagam is az vagyok. Az ok, amiert leptem, sokkal bonyolultabb, mint ahogy te a ket kategoriat felallitod. Igen, itt van munka, nem ugy, mint otthon. De ez csak egy resze a dolognak.

En a te altalad leirtakkal nem ertek egyet, megsem mondom, hogy szar, amit csinalsz, meg hogy annyit is ersz. A velemenyem mondjuk megvan, de mint fentebb irtam, betudom fiatal korodnak.

Egy reszletet elmondok magamrol: Nemetorszag kozelebb lenne (a csaladomhoz, meg hazajarni), mint Anglia, ahol most elek, s amikor kijottem nemetul jobban beszeltem, mint angolul, csak nem szeretem a nemet nyelvet es ha mar el kellett jonnom, a kisebbik rosszat valasztottam.
Es ez csak egy pici adalek volt. Azota tudom, hogy azert kellett idejonnom, hogy itt talalkozzam eletem szerelmevel (igen, hiszek a predesztinacioban!) es meg sok apro mozzanat, dontes jatszott kozre. Ezert en nem egyszerusitem le a dolgot, hogy ugy kell neki, minek ment valaki Kanadaba (Ausztraliaba, Indiaba, stb.), foleg, hogy nem ismerem az illetot... sokfelek vagyunk.

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.02.10. 06:40:05

@ubul007: Háát, köszi, hogy "beledumáltál". Igaziból nem is írtál hülyeségeket. Elgondolkodtattál. Más oldalról közelítetted meg, amit eddig én soha nem tettem meg. Felhívtad a figyelmem olyan dolgokra, amikre én eddig alapból nem figyeltem szempontként...Nem mondtál hülyeségeket.....

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.02.10. 06:53:44

@Sweetshark: "Aki Kanadába megy, ne sírjon, hogy nem tud hazajárni, ki kényszerítette, hogy oda menjen?"

Ne haragudj, de ez egy nagy baromság!!
1. Mi az , hogy ne sírjon!> Sírjon, ha épp úgy jobb, miért is ne sírhatna? Ez nem kizáró tényező....egyébként meg senki nem mondhatja meg, hogy valaki mikor sírjon és mikor ne. Mikor indokolt ???Van aki azért sír mert szálka megy a körme alá, van aki még akkor sem sír ha levágta a lábát....
2.Az, hogy valaki elmegy akár Kanadáig, az valószínűleg, nem egy kósza, meggondolatlan ötlet miatt van. NYILVÁNVALÓ, hogy oka volt , nyomós oka, és jól átgondolt döntés után választott. Nem tudhatjuk, kit mi vezérel, de nem is kell tudnunk,a döntéseinket nem kell megindokolnunk másoknak. Elég ha mi tudjuk.
3. Hallottál már olyanról, hogy elfogadás.....vagy nem 'megkérdőjelezés'.....

Egyetértek Rezsővel meg Cougarral, a pénz csak bizonyos határig lehet szempont....de..miután nem vagyunk egyformák, én alapból elfogadom, hogy nagyon különbözőek az értékrendek is.
A külföldön dolgozók tömege segít anyagilag az otthoniaknak. Ez teljesen rendben van.
Ami ezen a tényen kívül esik, az meg számomra mellékes. Az én anyumat sem teszi boldoggá semmi materiális dolog, vihetek én ezer drága csilivili ajándékot, amiről soha életében még álmodni sem mert......Amikor eljövök, mégis ott görögnek a könnyek a szemében...és legszívesebben az időt venném meg, amit nem tölthetek velük..

Szerintem!!!! Te ezt túl egyszerűen látod....az élet ennél sokkal összetettebb, nem fekete-fehér.
De lehet neked pont ezért könnyebb! :-D

2015.02.10. 17:37:40

@Sweetshark: Hogy mi kényszeríti? A férjemet pl. a cég küldi Afrikába. Szakképzett munkaerő, diplomás, szakmájában dolgozik. Ha azt mondja hogy nem megy, esetleg kirúgják aztán pisloghatunk. Sokaknak van olyan munkája hogy menni kell a legtávolabbi, vagy a legszarabb helyre is. Hozzáteszem, a férjem nem sír miatta de én igen. Sőt, néha ordítani tudnék. Ha viszont nem megyünk, hanem a gyerekkel otthon maradok, akkor az már nem család, esetleg már nem is lennénk azok. A gyerek szereti, ez is lényeg, én meg utálom. Miért sírok? Tessenek egy kicsit Afrikában lakni aztán majd lehet tudni. Miért mentem oda? Mert így alakult. Nem én választottam. Majd lesz jobb is. Pl. Szomália DDD

2015.02.10. 18:02:12

@Sweetshark: En nem mostanaban jottem ki, hanem tobb mint 24 eve. Akkor nem volt Mo EU-s orszag, nem volt szabad vandorlas, meg kereslet bevandorlokra nyugati orszagokban. Ide is mint latogato jottem, nem hivatalos uton - es azert ide, mert itt eltek rokonaim, akkoriban meghivolevellel lehetett csak hathonapos vizumot kapni. Az ittmaradast ugy kellett kibulizni, es konnyen elofordulhatott volna, hogy kipaterolnak. A kivandorlassal kapcsolatban eloszor is angol nyelvteruletrol lehetett szo, mert angolul beszeltem, mas nyelven meg nem - nalam a UK eleve kiesik, en ott nem kivannek elni. Az USA-ba mar akkor lehetetlen volt bejutni. Amugy en tenyleg pont ide akartam jonni, ilyen is van. Sot, aki Eszak-Amerikaba jon, jo esetben igy erez, mert ide bevandorolni nem annak valo aki meg bizonytalan, vagy csak szerencset akar probalni, stb. Ide annak erdemes jonni leginkabb, aki ugy erzi hogy ebben a kozegben, kornyezetben akarna elni - szerencses esetben mar jart itt, es tudja pontosan, hogy mi van ra. Kanadat nem hagynam el mar, mert szeretek itt elni, megvan az egzisztenciam, stb. Nem akarnek a UK-ba koltozni, vagy mas europai varosba, beleertve szulovarosomat is (ettol meg szeretem). Ennek a dontesnek persze ara van, amit en felvallalok. Amugy en csalad nelkul jottem, mert fiatal voltam akkor es egyedulallo - sztem is konnyebb csaladdal kijonni.

2015.02.10. 18:08:17

@Turchi: Ezek eleg komoly konfliktusok amit felsoroltal, amit csak tenyleg az kepes igazan aterezni, aki benne van. Ez emberek konnyen itelkeznek masok dontesei felett, pedig hosszu tavon az elet nem egy kenyszerpalyat produkal. En pl. nem gondoltam volna hogy valaha is ki fogok vandorolni, hogy nem fogok tudni szulohazamban lakast szerezni, meg olyan allast, amibol legalabb egy kis lakast lehetett volna berelni (80-as evek vegi viszonyok). Igen, ez kenyszer volt. Persze mostani szemmel, azok, akik meg pelusban voltak akkor, nem is ertik, hogy az milyen korszak volt. Neha en is belegondolok, hogy hogy a p.....ba alakult igy az elet. :) Ezt nem panaszkent mondom, de tenyleg erdekes.

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.02.10. 18:15:24

@cougarcat: Így bizony. Úgy tűnik egy jó páran itt látjuk a komponenseket és az ezekhez tartozó , kapcsolódó érzéseket. Kell azért ehhez némi képesség, hogy ezt a sok mindent, egy komplett egésszé tudjuk gyúrni. Vagdalózni, nagy igazságokat, megállapításokat sőt közhelyeket is lehet pufogtatni....de számomra ez teljesen amatőrré és hiteltelenné degradálja az illetőt, akivel nem érdemes tovább erről beszélgetni, mert a szűk látóköre miatt nem kompetens vitapartner.

2015.02.11. 04:08:01

@NagyságosSodalisO [eng]:

Nem ítélkezem, csak nem tiszta a kép. Aki Kanadába (vagy messzebbre) megy, feltételezem nem mosogatni megy. Következésképp van valami végzettsége/speciális szaktudása, amivel a világ más területein, például Európában is el tud helyezkedni. Természetesen szíve joga mindenkinek messzebbre menni, de akkor ne csodálkozzon (erre írtam, hogy ne sírjon), hogy megszakadnak a kapcsolatai. Mert ha teszem azt Németországba ment volna, akkor akár havonta is simán haza tudna járni. (Ha valakiben nincs meg az igény a hazajárásra az megint más téma, most a lehetőségekről beszélünk.)

Azt értem, hogy Magyarországon valakinek nincs lehetősége adott munkát megfelelő színvonalon végezni, vagy besokallt, vagy csak több fizetést akar. Emiatt, vagy más miatt kényszerpályán van és elhagyja az országot. De az nehezen érthető, hogy egész Európában nem talál munkát!

@cougarcat:

"en valasztottam ugy, hogy csak 2-3 evenkent megyek haza, mert mashol is szeretunk nyaralni"

Ebben a mondatban benne foglaltatik a lényeg. Először is, "szeretünk nyaralni", vagyis a pároddal vagy kint, vagy legalábbis nem egyedül. Úgy azért egy csöppet más, mint hátrahagyni mindenkit. Másodszor is, leírod, hogy ezt te választottad. Hát erről van szó! Amikor úgy döntöttél, hogy Kanadába mész (ha jól értettem, ott vagy), akkor pontosan tudtad, hogy a szülőket / családot / barátokat nem fogod látni, és ennek tudatában költöztél ki. Mivel én ezt nem vállaltam fel, ezért nem hagytam el Európa határait, ez meg az én döntésem. Mindenki belátása szerint dönt.

Csakhogy ez a poszt, azon agonizál, hogy "ha külföldre megyünk, megszakadnak a kapcsolataink", én meg erre azt mondom, hogy ez bullshit, mert akkor szakadnak, meg, ha úgy döntünk, hogy megszakadjanak. A választás a mi kezünkben van!

rezsöatya 2015.02.11. 04:27:16

@Sweetshark: "Csakhogy ez a poszt, azon agonizál, hogy "ha külföldre megyünk, megszakadnak a kapcsolataink", én meg erre azt mondom, hogy ez bullshit, mert akkor szakadnak, meg, ha úgy döntünk, hogy megszakadjanak. A választás a mi kezünkben van!"

Hát nem! Ott a másik fél is! És éppen ezért Az otthon élőket nem érdekli a külföldön élők élete, több okból: aki elmegy, az rávilágít arra hogy mennyire élhetetlen otthon az élet, aki pedig otthon marad, az nem szereti hogy más tükröt tart elé, ergo azt fogja utálni aki elment. Ez ilyen egyszerű. Egy idő után pedig nincsenek közös témák. A nyaralós élményeket sem könnyű megosztani, mert rosszul érzem magam, hogy én síelni voltam, ők meg még egy hétvégére sem tudtak elmenni Ausztriába. És szépen lassan így kopnak el a kapcsolatok... Nem csak barátokkal, hanem a családdal is. A külföldön élő lesz "Dagobert bácsi", hiszen Forintra átszámolva százezreket keres, így jobb ha befogja a száját, és nem panaszkodik, pedig esetleg lenne miről. Errő szól a poszt.

2015.02.11. 04:43:06

@Sweetshark: Felreertetted, nem a parommal jottem ki, egyedul allo voltam... sot az elso ferjem itt elhunyt, egyedul voltam utana is evekig. Azt meg hiaba tudtam pontosan hogy nem fogok latni szuloket - ettol meg ezt mindig nehez volt elviselni. Persze, mindenki belatasa szerint dont. De az erzelmek meg sajat belatasuk szerint generalodnak, igy van ez. A ketto nincs mindig szinkronban. Persze ha valaki biorobot, ket labon jarkalo software program vagy esetleg Aspergeres akkor persze nincs erzelmekrol szo. :)

A kapcsolatok meg meg ha nem is szakadnak meg, bizony megvaltoznak. Namost az lehet hogy nalad ez nem kovetkezett be, vagy nem is fog. Igaz azt nem tudjuk hogy hany eve elsz kint, mennyi a tapasztalatod. De sokunknak az a tapasztalata hogy a kapcsolatok valtoznak azert, mert nem tudunk sok idot eltolteni egymassal. Aztan van amelyik lemorzsolodik. Ce la vie. Es pont arrol beszelgettunk itt, hogy ez xar de el kell fogadni. Amit most tanacsolsz nekunk. :) Akkor sztem most bezarult a kor...

Na mindegy, alakuljon neked minden ugy ahogy eltervezted! :)
süti beállítások módosítása