Határonkívül

Határokon át, földön, vízen, levegőben

Nehéz a betegápolók élete Angliában? I.

2015. február 11. 09:57 - rezsöatya

"Játszd újra Sam", avagy sohasem késő váltani, újat tanulni. Írás Rezsőatyától, a naposabb oldalról. Figyelem, ez is folytatásos történet lesz!

04_zarokep.jpg 

Ez az írás egy kicsit válasz a hó elején megjelent posztra. Egy kicsit más megvilágításban, más oldalról, más tapasztalatokkal. Mert nekem más „élményeim” voltak... olyanok, mint az Érinthetetlenek (Intouchables) című filmben. Ha valaki még nem látta volna és gondozásra adná a fejét, annak alapfilm.

 

 

Persze a hozzáálláson is múlik. Ilyen vagyok. Fontos a felkészülés, a flexibilitás, a váratlan helyzetek megoldásának képessége, meg hát alapvetően a dolgozni akarás. Talán ezért.

  

Nekem sem volt fenékig tejfel, de keseregni? Az nem az én stílusom...

 

 

01_nyitokep.jpg

jelenet a filmből

 

 Mindjárt leszögezem, hogy soha nem gondoltam volna, hogy valaha képes leszek az egészségügyben dolgozni! Mindig azzal poénkodtam, hogy „anyám orvos, lányom orvos, én azért lettem iparművész, mert utálom a vért!” Mondjuk az alaptermészetem olyan, hogy mindig is tiszteltem azokat, akik emberekkel foglalkoznak, legyen az orvos, vagy bolti eladó, fodrász, vagy tanító. Mert én ugye, ha tervezek, rajzolok valamit és „elrontom”, akkor vehetem a tiszta papírt és újrakezdhetem. De ha egy műtét nem sikerül...

Hogy a témánál maradjak, az utóbbi évtized nem igazán kedvezett a művészeknek Magyarországon, de a döntésemben sok egyéb tényező is közrejátszott. Lényeg, hogy három éve lezártam egy életszakaszt és külföldön, pontosabban Angliában folytatom az életemet. Most már a szakmámban dolgozom, de leírom a kezdeteket.

 

Nagyjából egy évig készültem rá, igyekeztem utánaolvasni, mik a lehetőségeim, informálódni, tanulni. Így jutottam el arra a gondolatra, hogy olyanba kezdjek bele, ami keresett, tehát kezdetektől fogva lesz munka és jó pénzt is keresek vele. Hogy aztán majd tovább tudjak lépni. Pontosan nem tudnám megmondani, mi volt a kiváltó ok, mint írtam, van egészségügyes a családban (sőt a nagy fiam is képzett bébiszitter, dolgozott is a szakmában), meg aztán fiatalkoromban a nagymamámat ápoltam sokáig. Így bekattant a bentlakásos idős gondozás, mert alapból benne van a szállás és ellátás, így szinte az egész keresetem megmarad.

Hosszas keresgélés, összehasonlítgatás után, még otthonról jelentkeztem egy live in care tanfolyamra (300 £ tanfolyam díj + 100 £ az itteni erkölcsi bizonyítvány + 150 £ volt a szállás a városban a tanfolyam ideje alatt) így az utazásomat arra időzítettem, hogy előtte még bankszámlát tudjak nyitni, meg elintézzem az NI numbert. A tanfolyam elvégzésekor kezemben volt a Qualified Carer Certificate itteni, angol végzettségről, ami azért számít (jól gondoltam)! Komplex, mindenre kiterjedő képzés volt, a végén vizsgázni kellett, ezzel hát megvoltam.

A következő lépés a munka. Egy férfi ápolónak nehezebb dolga van, mert a nőket jobban elfogadják ebben a szakmában, viszont van, ahol szükség van a férfierőre, mert emelgetni kell a beteget. Érdekes volt szembesülni azzal, hogy itt 50 év felett még bőven aktív az ember (56 évesen jöttem ki), sőt sok helyen kimondottan örülnek egy idősebb, komoly munkaerőnek (ez minden szakmában így van). Jogos is, egy fiatal könnyebben elmegy szórakozni (kocsmába), aztán másnap egyszerűen beteget jelent és nem megy be dolgozni (tapasztaltam kollégáknál ilyet).

Szóval elkezdtem hirdetésekre jelentkezni, többször kaptam visszajelzést, hogy sorry, de női gondozót keresnek (ugye a hirdetésekbe nem szabad belerakni sem életkori, sem nemi, sem etnikai feltételt, mert az diszkrimináció). A jelentkezések ideje alatt azért felfedeztem Londont (akkoriban ott laktam), – na persze, egy részét csak, de eljutottam a nevezetes helyekre, múzeumokba.

 

05_parlament.jpg

 

british_museum_4.jpg

 

 

Úgy három hét után kaptam egy telefont, kellő kölcsönös informálódás után megállapodtunk egy London környéki személyes interjúban – mint kiderült, a munka Skóciában volt, de az öregúr (akit gondoznom kell) egyik lánya London közelében lakik. Megfeleltünk egymásnak, így irány Skócia!

 

Londonból 9 óra autóval (a sajátommal jöttem ki Magyarországról) Highland. Este indultam, reggelre értem oda. Sötétben vezettem, hajnal felé félrehúzódtam egy parkolóba, egy félórát pihenni, mire kinyitottam a szemem, ez a kép tárult elém:

 

dscn3873.JPG

 

Ez egyből meghatározta Skóciához való viszonyomat. Szerelem volt első látásra! Az út további része is gyönyörű, kies tájakon vezetett...

 

10_dscn3863.JPG

 

Megérkeztem a „munkahelyemre”. Ez egy kis, 200 fős faluban volt egy folyóvölgyben, valahol messze a Felföldön...

 

dscn3939.JPG

 

dscn3883.jpg

 

02_photo2.jpg

 

Egy család, ahol a 92 éves öregúr stroke után volt, felesége is bottal járt, de ő ellátta magát.

 

Ketten, carerek váltottuk egymást egy huszonéves lengyel lánnyal, ő a faluban lakott, nekem egymagamnak a család egy két szobás összkomfortos mobilházat bocsátott a rendelkezésemre.

 

dscn3887.JPG

 

A munka nem volt nehéz, de mint írtam, hozzáállás kérdése. Persze félve álltam hozzá, de hamar belejöttem, sokat segített a családtagok kedvessége is. Igen, a gondozásnak vannak nehéz részei is, hogy szépen fejezzem ki magam: a személyes higiénia, szóval a mosdatás, WC, de ha azt nézi az ember, hogyan segíthet másokon, akkor ez átsegíti a nehezebb pillanatokon. Az öregek hálája pedig erőt adott a továbbiakhoz. És imádták a sütijeimet! Ez plusz volt, nem volt benne a „munkaköri leírásomban”, ehettem is, amit akartam, de az angol konyhával máig nem tudok megbarátkozni, magamnak meg úgyis készítettem, ők meg szerették, nagyon! :-)

 

almaspite.jpg

makosbejgli6.jpg

 

Az öreg aranyos volt, tiszta pillanataiban mesélt, berepülő pilóta volt korábban. Jó időben sétálni vittem, vagy az orvoshoz kontrollra. Mivel az egész napját tolószékben töltötte, tornásztatni kellett, egy terapeuta jött hozzá rendszeresen.

 

Heti két nap szabadidőm volt, s mivel természetkedvelő vagyok, élveztem a mesevilágot, kirándultam, felfedeztem a környéket. Vittem a kutyájukat sétálni, vagy vásároltam a közeli (40 mérföld!) városban.

 

11_scotland_17.jpg

Eilean Donan vára

 

41_urquhart.jpg

Urquhart vára és Loch Ness

 

2015-02-13_11_49_43.jpg

 

dscn3954.jpg

 

Később adódott egyéb munka is a faluban, egy kis kerítésépítés, kertészkedés, sofőrködés... Szabadnapjaimat ezekkel is töltöttem. Talán nagyképűség leírni, de mindenhol meg voltak velem elégedve.

 

05_fencing.jpg

  

07_gardening.jpg

 

08_driver.jpg

 

 

És persze rajzolgatok, festegetek azóta is...

 

13_pic2.jpg

 

Egy évig voltam Skóciában. Hogy miért mentem tovább? Ezt a következő posztban leírom...

 

 

 

Még adós vagyok egy-két válasszal az előző posztra. Sajnálom, hogy a hölgy így élte meg, ismeretlenül nem minősítem. Csak az ő tapasztalatából "nagy", általános igazságokat nem kéne osztani. Mint ahogy nekem is talán szerencsém volt ezzel a családdal.

 

Én magam szerveztem meg a kiutazásom, munkám, közvetítők, ügynökségek szóba sem kerültek. Így – gondolom, - egy csomó lehúzástól (amikről olvasok) megmenekültem.

 

Csak szerződéssel szabad munkába lépni. Angoloknál működik még a szóbeli megegyezés, akikkel bajom volt, az mind paki, fekete, meg egyéb náció...

 

A gondozói munka nem minimálbéres. 8 £ és felette. Idős otthonokban is megadják a 7-et. A bentlakásos gondozásnál legalább 2000 £-t lehet keresni, de volt 2600-as fizetésem is. Persze láttam olyan bentlakásos gondozói hirdetést is, hogy „250 £-t adunk hetente, de gyönyörű vidéki környezetben élhetsz”. Hát kösz, nem! A munkaszüneti napok fizetése (előre) megállapodás kérdése. Nyilván, ha hét közben kapom meg a szabadnapomat, akkor  vasárnap munkanap, azt rendesen számolják el. De a Bank Holiday-ekre megkaptam a dupla fizetést, ami az akkori 85 £ helyett 170 £, nem esett rosszul... :-)

 

Lehet jó beteget kifogni, meg nyűgöset is. Én is hallottam kliensről, akivel csak a gond volt, de volt olyan gondozottam is, akitől óva intettek, ugyanakkor tök jól megértettük egymást. Mert előbb kell a szeretetet nyújtani és a betegek megérzik, ha valaki emberségesen bánik velük. Sajnos láttam, tapasztaltam az ellenkezőjét is, aki nem képes emberekkel bánni, annak ott a gyári szalagmunka... :-P

 

 

 UPDATE!

 

Hogy milyen az Élet ! :-(

A poszt megírása utáni napon kaptam a hírt, hogy elhunyt az öregúr...

 

R.I.P.

 

(most ezek után folytassam? Merjek írni a többi kliensemről...?)

 

 

45 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hataronkivul.blog.hu/api/trackback/id/tr867160521

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.02.11. 10:57:35

A filmet imádom, láttam már vagy ezerszer, ma megnézem újra. Epic!
A poszt nagyon klasszra sikerült, gazdag képanyaggal és 'big respect, hogy bennünket jutalmaztál meg életed első nyilvános posztjával!!!!!! :-DDD
Várom a folytatást.:-))

Ugyandehogy (törölt) 2015.02.11. 11:53:22

nagyon jó, már nagyon kíváncsi erre a történetedre:)

Robiekin · http://megfizethetetlenegeszseg.blogspot.hu/ 2015.02.11. 16:01:01

Nagyon köszönöm a cikket, pont a férfi betegápolói munka részletei érdekeltek volna. Jókor jött!!
S plusz olcsó kerítést is csinálok, jókor jöttek a képek is!!

Ladislav 2015.02.11. 16:43:41

Tetszett a poszt. Különösen az optimizmusa. Itthon 40, de különösen 50 felett nem számít az ember. Habár én még az előbbi kor alatt vagyok, de sajnos ismerek reménytelen, jó állapotú 50-eseket.

2015.02.11. 16:56:05

Tud sütni! Hmm
Az biztos hogy betege válogatja, na meg az ápoló személye. Volt olyan ápolónő ismerősöm aki évekig csinálta ezt a munkát, bírta, szerette, aztán kifogott egy olyan beteget aki teljesen kicsinálta és akkor ugyan maradt nővér, vagy inkább asszisztens, de ápolónak többet nem ment vissza.

határonkivül · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.02.11. 17:10:22

@Robiekin: :-)))
@Turchi: Igen, tulajdonképpen ez is az egyik lényeges pont ezekben a cikkekben. A szerencsefaktor, egy vagy több jó beteghez, egy jó carer céghez, és természetesen a tudatos felkészülés és "némi " empátia képesség, na meg jó sok kitartás. Nem sok minden kell! :-)
@Ladislav: Így van , kritikus korosztályról van szó otthon. Sajnos..

2015.02.11. 17:34:37

Hu ez nagyon jo poszt, orulok hogy lesz folytatasa! Mennyi mindent nem ert az ember amikor nem tudja a reszleteket - mar tobb mint egy eve ismerem Rezsoatyat a netrol es rajottem hogy milyen keveset tudtam rola. Mondjuk azt eddig is tudtam hogy joszivu, jo humoru, bolcs ember. :) Remelem minel tobben ra fognak talalni erre a posztra, akik a UK-ben/betegapolasban gondolkoznak.
Meg tobb mindent akarnek hozzaszolni de dolgom van, majd kicsit kesobb!

2015.02.11. 21:24:53

Na.... Rezsoatyarol az a mondas jut eszembe, hogy "if life gives you lemons, make lemonade". Nem hagyja, hogy masok hatarozzak meg, hogy milyen szamara az a foglalkozas, amit uz. Mert persze ez a szakma nehez, mint ahogy rengeteg mas foglalkozas is (az enyem is az, csak maskent). Es milyen szerencsesek voltak azok, akik ot kaptak a csaladtagjaikhoz. A gyonyoru fotokrol meg az jut eszembe hogy Rezsoatya meg az esetleges kezdeti nehezsegek ellenere is fel akarta fedezni maga korul ami szep, aminek lehet orulni... Ja es sutik - hat tenyleg kreativ vagy!

"Érdekes volt szembesülni azzal, hogy itt 50 év felett még bőven aktív az ember (56 évesen jöttem ki), sőt sok helyen kimondottan örülnek egy idősebb, komoly munkaerőnek (ez minden szakmában így van)."

Ez itt is igy van, sot meg a 60-as eveidben is.... Nem mondom hogy minden munkakorben, de a "segito" foglalkozasoknal az erett dolgozo es elettapasztalat kifejezetten elony. Altalanosan is, egy 50-es valaki nem is szamit "oregnek", hanem kozepkorunak. Na es ha mindehhez egeszseges energia is jarul, az tenyleg klassz.

"Igen, a gondozásnak vannak nehéz részei is, hogy szépen fejezzem ki magam: a személyes higiénia"

Ezt sokan felhozzak oriasi negativumnak, de ha belegondolok, hasonlo problemaval nez szembe nagyon sok nover, orvos, stb. is, csak ok mar felkeszulnek erre a kepzesuk evei soran, mig a betegapolonak viszonylag rovid ido alatt kell ehhez igazodnia.

Kerdeseim:

Milyen szintu angol tudas kellett ahhoz, hogy a tanfolyamot elvegezd? Sok magyar dolgozik mint betegapolo a UK-ben? es Kirandultal-e azokban a gyonyoru skot hegyekben?

Varom a folytatast! :)

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.02.11. 22:31:46

@cougarcat: Igen tök érdekes, ahogy egy ilyen poszton át tud jönni egy ember személyiségrajza, nyilván nem minden , ami Ő maga, de sok jellemző tulajdonság. :-)

pasztasuta 2015.02.11. 23:48:04

Köszönöm Rezsőatya, hogy megírtad, nagyon tetszett, pozitív gondolatokkal fogok lefeküdni. :)
...és érzem anyukám almás pitéjének az ízét a számban...

2015.02.12. 22:31:35

O, sajnalom. :(

En szeretnem ha folytatnad...

rezsöatya 2015.02.13. 12:45:50

@cougarcat: valaszolok a kerdeseidre:

Angolul meg kozepiskolaban tanultam, es hat eleg ven vagyok, igy regen volt...
Persze a kozel egyeves felkeszules soran keszultem angolbol is, de hat azt tudod, hogy a beszelt nyelv mindig mas. De erdekes mod megertettem, meg a skot eloadot is, aki pl. a first-öt fosht-nak mondta, stb...

Vannak magyarok hogyne. A tanfolyamon volt ket fiatal lany, Skociaban meg engem valtott egy magyar srac, aki mar tobb eve dolgozott itt kint carerkent.

Igen, voltam, amerre csak lehetett, mentem. Epp ma jelentek meg fotoim ezen a blogon, mind sajat... es toredeke annak, amennyit fotoztam. Van kulon "barany gyujtemenyem" is, ezek uton-utfelen ott voltak... de szo-szoros ertelemben...

2015.02.13. 16:53:42

@rezsöatya: "first-öt fosht-nak mondta" :)))

Jo nyelverzeked lehet, vagy nagyon eles hallasod - en nehezen ertem oket, es ha nagy ritkan egy skot filmet nezunk akkor kell az angol felirat. :) Viszont tenyleg, hiaba tanul az ember az iskolaban nyelvet, ez azert nem teljesen kesziti fel az elo kommunikaciora. Igaz en british angolt-t tanultam, es azzal a kiejtessel, de azert nem gondoltam volna hogy olyan nehez lesz megerteni a kanadaiakat, akiknek a kiejtesuk az amerikaihoz all kozelebb. Aztan hozzaszoktam...

Van egy neveloszulonk aki Skociabol jott ide, itt azert lecsillapodott valahogy az akcentusa, de a jellegzetes intonacio megmaradt.

2015.02.13. 16:54:43

@cougarcat: "angolt-t" ez mi mar ?? :) - na megyek megiszom a kavem

Muscari 2015.02.21. 19:55:43

Olyan szepek a kepeid, Atyam! Nem hiszem, hogy tudnek bentlakasos apolo lenni, esetleg rovid tavon, penzgyujtes celjabol. Minden tiszteletem azoke, akik ezt csinaljak, mert szerintem lelkileg ez a legmegterhelobb carer munka.

En most az idosotthon mindennapjaiba tanulok bele, nagyon mas, de erdekes ez is. Errol mar el tudom kepzelni azt is, hogy hosszabb tavon csinaljam.

Arra kell majd csak felkeszitenem magam lelkileg, hogy milyen lesz, ha valaki az oregek kozul meghal. Maris vannak nehanyan, akik kozel allnak hozzam, es hat tudom, hogy elobb-utobb elmennek, mert mar mindegyikuk joval 80 felett van, az egyik kedvenc nenim mar 98.

Ami a penzt illeti, nagy a szoras, az elso kijaros betegapolo munkam csak 7 fontot fizetett hetvegere, het kozben annyit sem. Most mar eves fizetesen vagyok, ami szerintem eleg ritka ebben a szakmaban, de konnyeden lehet tulorazni is, amit rendesen ki is fizetnek. A legjobb ajanlolevel viszont az, hogy sok kollegam dolgozik a cegnel regota, 8-10 eve vagy meg regebben, ez azt hiszem jot jelent a jovore nezve.

Egy ismerosom anyukaja dolgozik mar 10+ eve idosgondozokent. O azt mondta nekem, hogy vannak nagyon jol fizeto helyek, csak meg kell oket talalni. Ha az embernek van mar nemi tapasztalata, akkor ez elobb-utobb sikerul is.

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.02.21. 22:15:15

@Muscari: Ügyes vagy, és igen, egy ilyen otthonban biztos, hogy sokkal jobb opció dolgozni, főleg, ahogy te is írod, hogy még szereted is és jól is érzed magad, plusz megtaláltad a szép részét ami kompenzálja esetleg majd a lelkileg megterhelőbb részét.

2015.02.21. 22:42:04

@Muscari: Akkor mar nem a kavezoban vagy.... Gratulalok az uj allashoz, remelem jol bevalik majd. Ez az idosotthon allamilag uzemeltetett, vagy privat? Nyugdijcsomagot, vagy mas benefitet adnak a fizuhoz? Amikor fizetesekrol beszelnek az emberek, ezekrol sokszor megfeledkeznek, pedig van hogy a fizetes 15-30 %-a jon meg a jovedelemre pluszban.

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.03.03. 20:07:36

@cougarcat: Ez egy elképesztően jó lehetőség nekik azt hiszem. Természetesen azoknak elsősorban akiknek van megfelelő szakképesítése. Tehát adott a legfontosabb feltétel. Ez az egyik legnagyobb baj szerintem manapság a külföldön munkakeresőkkel. Vagy a nyelvtudás nem megfelelő szintű, hiába van magasabb szakmai képzettségük. Vagy megvan a nyelvtudás de nincs jó" /gondolok egy magasabb órabéres/ szakmai kvalifikáció, tehát csak minimálbéres munkát tud vállalni. Az ideális eset az, /és gondolom lényegesen megkönnyíti a munkavállaló lehetőségét, gyorsabbá és rövidebbé teszi a felfelé haladást /, ha mindkettő megvan. Az ilyen munkavállalóknak tényleg nem annyira nehéz és nyögveszarós' a fejlődés és a gyarapodás.
Én pl. a szakmámon belül sosem fogok magasabb pozícióba kerülni a szakmai ranglétrán. Nincs vezető beosztás. Beosztott van, vagy sima munkavállaló, vagy tulajdonos. Ahhoz meg kellene minimum 10000 font a bankszámlán, amit be lehet fektetni,+ némi tartalék még a megélhetésre is.

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.03.03. 21:06:48

@cougarcat: Áh , nehogy azt hidd. Nekem ha lett volna ennyi pénzem félre rakva a 1,5 év alatt, akkor sem kezdtem volna bele, mert egy ilyen kaliberű vállalkozás azt jelentette volna, hogy még hosszú évekig Angliában kellene élnem és dolgoznom....Én meg azt nem bírnám, belehalnék konkrétan....Már így is számoltam a napokat az ujjamon mindig....

rezsöatya 2015.03.03. 21:22:17

@cougarcat: Magyarorszagon vallalkozni??? Sajna, erosen nem ajanlott!

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.03.03. 21:37:13

@rezsöatya: @cougarcat: Lehetetlen nincs, csak tehetetlen./Szerintem!/

rezsöatya 2015.03.03. 21:43:36

@NagyságosSodalisO [eng]: igen, ezt szoktak mondani...
Ami rajtad all, megteszed, tudom!
Csak ma Mo nem eppen vallalkozas-barat. Ha hozzavesszuk a korrupt adohivatalt, meg a barmikori visszamenoleges torvenykezest, a jogbiztonsag hianyat, akkor eleg meresz dolog ma vallalkozast inditani.

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.03.03. 22:16:59

@rezsöatya: Szerintem semmivel nem rosszabb mint máshol, engem Angliában is valamilyen szinten megszívattak, sokkal több pénzt kellett volna keresnem, nem kaptam meg a hivatalosan járó évi 28 nap szabadságomat, dolgoztam ünnepnapokon, és nem kaptam meg a dupla bért, beteg nem lehettem, ha meg beteg vagy lófaszt kapsz nem táppénzt....Az egyetlen dolog ami itt jobb, az a lazább rendszer, amit ki is használnak sokan, sokkal jobban lehet sunyítani, nem bevallani, nem számlázni, igen, itt nincsenek megnyomorítva az emberek, de a befizetési fegyelem is egyenlő a nullával....Kijátszható, és ki is játszák minden szinten. relatív, hogy kinek mi a jó., nagyon sokan pont ezért jönnek vagy jöttek ide...Nekem ez a szuper " toleráns rendszer sem szimpatikus...

apuska · http://kocsma.blog.hu 2015.05.11. 10:56:04

"Egy fiatal könnyebben elmegy szórakozni (kocsmába), aztán másnap egyszerűen beteget jelent és nem megy be dolgozni (tapasztaltam kollégáknál ilyet)." Pont hasonlót mesélt nekem valaki minap. Hogy egy kollégájánál bevett szokás volt, hogy minden vasárnap elmentek a férjével a kocsmába berúgni. Ezért hétfőnként mindig késett, használhatatlan volt. De a hét többi napján kiváló munkaerő, szóval lassacskán elfogadták. :)

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.05.11. 11:31:41

@apuska: Nekem is volt egy 3 gyerekes szép , kövér echte angol kolleganőm. Minden céges bulin asztal alá itta magát aztán esett -kelt a platform cipőjében.
Aztán rendszeresen csöngött a telefonom, hogy be tudnék-e helyette menni dolgozni, mert nagyon fáj a feje, beteg. Sose mondta, hogy berúgott és az a baj. A főnök persze tudta. Utána mikor bejött dolgozi, a másik angol kollega, aki a barátnője volt, egész nap azon röhögcséltek, hogy mennyire berúgott megint és hányszor esett le az asztalról. :-)))

rezsöatya 2015.05.11. 13:05:58

@apuska: ha olyan a munka.

Itt viszont nagy a felelosseg! Bizonyos betegeknel eloiras, hogy ket carer kell a mozgatasahoz. Biztonsagbol. Elofordul, hogy egy gondozo is meg tudja tartani az oreget, de ha barmi tortenik (pl. a furdoszobaban elcsuszik, vagy osszeesik es megserul), a gondozot azonnal kirugjak. Akkor edeskeves, hogy a tobbi napokon hogy dolgozik a tarsa!

2015.05.12. 05:27:32

@NagyságosSodalisO [eng]:
"Az egyetlen dolog ami itt jobb, az a lazább rendszer, amit ki is használnak sokan, sokkal jobban lehet sunyítani, nem bevallani, nem számlázni, igen, itt nincsenek megnyomorítva az emberek, de a befizetési fegyelem is egyenlő a nullával...."
Itt is ugyanaz van. Raadasul bele van kenyszeritve az ember. Az epitoiparban nem is vesznek fel - csak kiveteles esetben es ritkan - alkalmazottnak, payrollra. Csak alvallalkozokent, amihez nem kell semmi engedely, papir, iparengedely, cegbejegyzes, stb. A ceg igy megsporolja a benefiteket, tulorakat, nyugdijjarulekot, szabadsagpenzt (ami a fizetes 10 %-a lenne), stb. A 31 ev alatt egyszer kaptam az epitoiparban a tulorakert penzt. Tavaly beteg voltam, veseko operalas, 3 honapig nem tudtam ill. nem akartam dolgozni, megsporolt penzembol eltem. A haveromnak szivinfarktusa volt, 3 honapig nem dolgozhatott, sajat penzebol elt, semmi tamogatas, stb. Gyogyszerre a havi kiadasa 500 dollar volt, sajat zsebbbol.

2015.05.12. 05:48:23

@apuska:
Itt a rendszeres munkabajaras, kulonosen fiataloknak es nem csak az epitoiparban, kinszenvedes. Hetfon a munkatarsaim fele nem jelenik meg, fizetes utan pedig 2-3 napig, meg a telefonjuk is ki van kapcsolva. Van most ket magyar szarmazasu munkatarsam, raadasul nem is fiatalok, de rendkivul jol ertenek a szakmahoz, minden masnap jottek dolgozni, akkor is de. 10-re:) Mar egy hete nem voltak, ki is rugtak oket, de ma mondta a tulaj, hogy holnap jonnek vissza, nem kap embert. Telen dolgoztam az olajhomok varosaban, volt tobb olyan srac is, akiket 10X kirugtak, de 10X vissza is vettek:) Hihetetlen vilag van itt. Par eve dolgoztam egy 58 emeletes epuleten, a gipszkarton cegnek altalaban 50-70 ember dolgozott. 3 ev alatt 1500 embert probaltak ki, volt olyan, aki 2 ora munka utan felmondott. En 3X mondtam fel es 3X vettek vissza, igaz 3-6 honap szabadsagot tartottam kozben:) A muvezetoink is megertek a penzuket: nem ertettek a szakmahoz, az irodaikban "szallt a feher por" rendszeresen a zart ajtok mogott, amig a tervrajzokat "tanulmanyoztak":) Volt mibol porozni, 5 szamjegyu fizeteseket kaptak havonta (dollarban).

2015.05.12. 06:03:33

@Cascabel:
Ja, amig el nem felejtem: egyik munkatarsam 68 eves, 15 eve dolgozik a horvat szarmazasu tulajnak. Nem sokat er, szeret logni, de rendszeresen jon dolgozni, idore ott van mindig a munkahelyen. Elottem egy 70(!) eves horvat glettelt evekig, sajnos par honapja eltort a laba, a helyere vettek fel. O azert dolgozott, mert szenvedelyes kaszinolatogato volt es az draga szorakozas:) Erdekes vilag ez:)
Holnaptol napi 12 orat kell dolgoznom, hetvegeken is, tulora fizetes nelkul termeszetesen, mert hirtelen surgos lett a munka befelyezese. Egyedul vagyok glettelo, meg kellene rajtam kivul ketto, de nem tudunk szerezni. Most olvastam a hirekben, hogy Vancouverben is nagyon beindult az epitkezes, de alig van szakember. Az elkovetkezo 5 evben 20 ezer(!) epitoipari szakember megy nyugdijba - baby boomerek - de alig van jelentkezo a helyukre. Legtobb fiatal egyetemre vagy foiskolara jar vagy az informatikaban akar dolgozni. Hal' Istennek:)

rezsöatya 2015.05.12. 10:19:19

@Cascabel: erdekes ez a hullamzas a munkaeropiacon. Ugye mar Mo-on is irjak, hogy keves a (jol kepzett es minosegi) szakmunkas. Pedig aki jol tudja a szakmajat es esetleg mashoz is ert, kiraly lehet. Csak legyen fizetokepes kereslet. Nalatok biztosan megvan.

En is self employed vagyok, ez itt is dívik.

Latcho Rom 2015.05.12. 13:13:26

@Cascabel: Nem ertem, OHIP nem jarult a szives gyogyszerekhez? Legalis a haverod, van OHIP-ja?

2015.05.12. 14:01:57

@rezsöatya:
" Csak legyen fizetokepes kereslet. Nalatok biztosan megvan."
Az meglenne, de erdekes, 15 eve is annyit kaptunk orabert, mint most. Ezt nem ertem, hogy miert.
@shakti_rom:
"Nem ertem, OHIP nem jarult a szives gyogyszerekhez? Legalis a haverod, van OHIP-ja?"
Itt Alberta Health Care van, ingyenes. A haverom felesege tanar, igy szerencseje volt, felet kellett
csak fizetnie, ugyanis a feleseg is beteg volt es az eves keretet tullepte. A feleseg altal kapott kedvezmenyt. Erdekes, kulon eltek 3 evig, a szivinfraktus elott ket hettel koltozott vissza az asszony a haveromhoz:)

Christian Kovacs 2015.07.27. 00:23:32

Sziasztok!
Junius 10.-e ota vagyok Skociaban, a vendeglatasban dolgozom mar 11 eve de sajnos mar nem olyan mint mikor elkezdtem es nem fejlodok.
Szeretnek elkezdeni egy masik szakmat, megpedig az egeszsegugyben szeretnem kepezni magam, illetve beletanulni.
Nincs benne tapasztalatom papir szerinti, ugyhogy szeretnek informaciot es kiindulopontot kerni apoloi munkarol, illetve kepzesekrol.
Elore is koszonom es szep napot mindenkinek!

rezsöatya 2015.07.27. 08:03:33

@Christian Kovacs: szia! Este valaszolok, most dolgozodni megyek...

Christian Kovacs 2015.07.29. 23:50:23

Rezsoatya.
Melyik estere gondoltal?? : )

yooli 2018.02.10. 13:20:22

Eletrevalok a film magyar cime. Csak a rend kedveert :) Gondozasnal a legfontosabb hogy milyen beteget fog ki az ember mert van nehany aki igencsak meg tudja keseriteni az eletet. Legjobb egy aranylag normalis beteg akit nem utal az ember de nem is szeret meg tulsagosan mert aztan nagyon nehez ha elveszited.

Christina01 2019.09.11. 06:57:21

Tisztelt Rezsőatya. Lenne kedves javasolni linket ahol talalok maganszemelyek, csaladok privat leave in care hirdeteseit. Sajnos mindenhol csak kozvetitoket latok. Elore is koszonom a segitseget. Udv. Krisztina

rezsöatya 2019.09.11. 09:21:10

@Christina01: kedves Krisztina!
Mar 3 eve egy masik orszagban elek, igy nem tudom, mi tortent azota arrafelé. Ja, igen, a Brexit, de nem szoktam megvarni, mig eg a ház, szoval leptem, velem ne szorakozzanak... :-) nagy a világ...!
Szoval a gumtree-n talaltam annakidejen privat hirdeteseket. Most beleneztem, az elso oldalak persze ugynoksegiekkel vannak tele (nekik van penzuk kulon fizetni, hogy elore keruljenek), de resen kell lenni, mindennap (tobbszor) nezni es lecsapni az ujonnan felkerultekre. Legjobb, ha keznel van a CV, a portfolio, a referenciak (beszkennelve), hogy azonnal lehessen kuldeni.
Most pl. A 12. oldalon talaltam, de mar 39 napos a hirdetes, szoval keves az esely. Ezert kell az allando keresgeles

www.gumtree.com/p/carers-jobs/live-in-carer-pa-required/5396802121

Szoval sok sikert, kitartast es belevagni batran mindenbe!

Christina01 2019.09.11. 09:53:32

@rezsöatya: Kedves Rezsoatya, Halasan koszonom a gyors valaszt. Probalkozom es remelem less eredmenye. Tovabbi sok sikert es jo egeszget kivanok Onnek! Udvozlettel, Krisztina.

rezsöatya 2019.09.11. 22:13:01

@Christina01: van egy volt kollégám az Egyesult Kiralysagban. Nala is rakerdeztem, megerositett, hogy a gumtree-t tenyleg elarasztották az ugynoksegi hirdetések. Viszont ajanlott egy oldalt:

papool.co.uk

Teljesen szemelyreszabhato personal assistent kereso. Ezt is erdemes megnezni.

Christina01 2019.09.12. 06:34:48

@rezsöatya: Hálásan köszönöm a segítségét. Remelhetőleg pár hónap mulva írhatom a kezdeti tapasztalatokról szóló beszámolóm.;)
süti beállítások módosítása